Äppelfix

 
På äppelträdet i vår trädgård får vi huuur mycket äpplen som helst. Jättekul, MEN - jag har haft lite klurigt att bestämma vad jag ska göra med allt. Jag började med att göra mos, och tänkte att det kan jag ju göra på alla äpplen, det är ju bara att frysa in! Men jag ledsnade ganska snabbt, efter att bara ha gjort kanske 8 liter. Mååånga äpplen kvar. Jag slängde ut frågan på facebook vad jag skulle göra med allt, och ett av förslagen jag fick var att göra äppelvin! Det lät dels gott, och dels som att jag kunde få bli av med skitmycket äpplen relativt enkelt.
 
Så idag har äppelvinet satts på jäsning. 10kg äpplen ligger på hink med massa vatten, socker, citron och jäst. Lär ta 7-9 veckor ungefär innan vinet är klart. Ska bli mycket spännande! :)
 
Finns dock massa äpplen kvar, så det blir nog lite äppeldricka också. Men inte idag.

Kommentarer
Postat av: Lena

Duktig du är som vill ta reda på allt. Jag hade kört det till tippen :-)

Svar: Ja, det gjorde jag förra året, eller då åt iofs grannens ungar en del (på min uppmaning, så det var inget pallande :) ), men i år kände jag bara att jag ville ta reda på det. Det är ju gratis mat som bara ligger och ruttnar bort!
Anna Meissner

2012-09-18 @ 22:27:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0