Hemma igen!

Vacker utsikt till lunchen på lördagen

Nu är jag hemma igen efter helgens vandring i fjällen. Precis som jag trodde så blev jag en hel del erfarenheter rikare. Jag tycker kanske inte det är så himla svårt att vandra, men det beror kanske på att jag förlitar mig på Jakob och hans kunskaper inom området, och den hjälp jag fått därifrån. Mycket värt :)

När det var brant uppför var det såklart jobbigt och jag blev både svettig och anfådd. Och när det var brant nerför gick det sakta eftersom det var lite klurigt vart man skulle sätta fötterna osv. Och där var det kanske samma för alla. Men där det var platt och upptrampad stig, som andra halvan av lördagen och hela söndagen, då traskade jag och Jakob mestadels långt före övriga gruppen. Kändes som att vi hade mer ork i benen, eller så var vi bara ivrigare att komma fram.

Det var hur som helst en tur anordnad av Friluftssektionen på StiL, och vi gick fredag-söndag. Vi var drygt 10 pers skulle jag tro. Fredag morgon tog vi tåget från Luleå till Björkliden, dit vi kom fram vid lunch. Vi började gå direkt och gick ca en mil innan vi stannade vid Låktatjåkko fjällstation där vi övernattade. Vandringen under fredagen var i princip bara uppför, och vi kom högre och högre upp i fjällen. Det började snöa ungefär halvvägs, och snöade tills vi kom fram till fjällstationen. Där var det snö på backen, och rätt kallt. Jag hade dessutom glömt vantar och mössa på tåget, så jag frös en del. Direkt efter middagen så kröp jag ner i sovsäcken för värmens skull. Somnade dock ganska snabbt.

På lördagen skulle vi börja gå vid åtta, så vi gick upp sju. Blev dock försenade av att en tjej i sällskapet höll på att svimma, så hennes packning delades upp mellan några andra. Vi kom iväg ca 20 i 9, och gick ca 16km under lördagen. Började lite uppför men sedan var det mestadels nedför. När vi gått nedför nån timme så var det inte längre någon snö på backen, utan återigen höst. Efter ett tag blev det riktigt brant nedför!

Jakob precis där vi ska gå ner. Brant!

Det gick som sagt lite långsamt då det var brant nedför, men allt gick bra, och det var rätt roligt, även om min höjdskräck säkert tog bort lite av det roliga.

Lördag eftermiddag var det dock bara "vanlig" vandring på plant underlag. Korsade lite små vattendrag och nåt större, hade fantastisk utsikt, och bara njöt av att vara där jag var. Vi övernattade precis utanför Abisko nationalpark, och det var riktigt skönt att det var varmare den här natten än förra. Sov rätt bra, förutom att underlaget var lite ojämt.

På söndagen hade vi ett tåg att passa tiden till, så vi var tvugna att börja gå tidigt, vid 7. Vi gick upp strax före kl 6, och Jakob och jag kom iväg strax före 7, före övriga. Skönt att komma iväg och få gå lite själva. Vi hade 7km till Abisko som vi skulle till, och det tog ganska precis 2 timmar att gå. När vi kom fram till Abisko turistanläggning så blev det ganska raskt toabesök och tvagning på deras toaletter, innan vi tog oss tid att kika i deras shop där de (pga den sena säsongen) hade rea på det allra mesta. Hade jag varit piggare hade jag kanske orkat botanisera bland kläderna, men jag orkade verkligen inte anstränga mig. Orkade inte ens köpa strumpor. Det vi köpte var sådan turmat, för den är SVINDYR i vanliga fall, men reades ut nu för 40kr/måltid (halva priset). Och dom håller sig hur länge som helst. Sen köpte vi varsin glass och jag köpte en lättcider. GOTT! Sedan slappade vi bara tills tåget skulle gå, och på tåget käkade vi lite varma koppen med couscous och sedan sov jag hela vägen hem.

Är toknöjd med hela helgen, inga skador, inga skavsår (höll på att få ett på ena hälen efter all klättring på lördagen, men satte på skavsårsplåster tidigt så det hann aldrig bli nåt riktigt sår), mådde bra hela vägen och gick på bra. Skönt att vara hemma nu, men det blir absolut fler gånger. Nu har jag ju fått mersmak på det här... :)

Torka mat

Inför vandringen i helgen så ville jag och Jakob testa torka lite mat istället för att köpa sånna dyra frystorkade måltider. Nu köpte Jakob några sådana ändå, men vi testade ändå torka äpplen till frukostgröten, samt morötter och bacon till en middag. Blev faktiskt både bra och gott, även om jag tror att baconet hade behövt mer stektid i stekpannan, för det var en del fett kvar även efter torkningen. Några äppelbitar var lite mjuka också, men eftersom vi inte ska vara borta så länge så behöver det inte ha så lång hållbarhetstid så det funkar nog bra ändå.

Äppelbitarna imorse efter att ha stått i ugnen hela natten:

Blev lite sugen på att torka banan också, kanske gör det natten till imorrn.

Dags för vandring igen!

Jupps! I helgen är det dags för vandring igen! Har knappt nån erfarenhet från vandring alls sedan tidigare, men den knappa kunskap jag har inom ämnet ska nu utökas ytterligare. Ska dels vandra i fjällen, det har jag inte gjort tidigare, och så ska jag vandra när det är KALLT, och kanske (men förhoppningsvis inte) även när det är BLÖTT. Planerar att tackla dessa nya svårigheter (kyla och fukt) med underställ, fleece, torra ombyten och regnkläder. Hoppas det hjälper. Under vintern får jag kanske ta och köpa lite nya kläder ämnade för vandring och uteliv, så är jag rustad när våren kommer.

Ser hur som helst fram emot helgen, ska bli riktigt skoj faktiskt. Det är StiLs friluftssektion som anordnar vandringen, och deltagarna är i princip utbytesstudenter + jag och Jakob. Plus de svenska ledarna förstås, men lär ändå bli mest snack på engelska. :)

Vandringen i sig är tydligen ganska kort och lätt, vi går mellan 10-15km per dag i 3 dagar, så det blir kanske en del "dötid". Får ta med mig min bok så jag inte blir rastlös. Och kortlek!

Kul träning igår!

bodystep

Igår körde jag bodystep för första gången sedan sommaruppehållet som passet har haft på www.stilsportcenter.se. (Passet har körts sedan sommaren, men jag har inte kunnat gå på det förrän nu.) Det var grymt roligt, svetten rann och benen värkte - underbart!

Direkt efter gick bodypump 45min, dvs det pass där benlåtarna är borttagna och man bara kör överkroppen. Det brukar alltid ligga efter spinning 30 min, och gjorde det även igår. Men passade ju också fint efter bodystep, som ju är ben- och konditionsträning i en timme, så jag körde det också. Grymt skoj, och det känns i hela kroppen idag. Blir alltså vilodag för min del idag :)

Träning i helgen!

Har äntligen kunnat träna efter den envisa j*kla förkylningen! I lördags blev det pass från CrossFitnordic.se, ett ganska roligt pass, som såg ut som följer:

Först Chest To Bar pull-ups med vikt, rekordförsök. Vi sket i det eftersom vi är glada om vi klarar EN korrekt Chest To Bar pull-up UTAN vikt... Körde istället lite teknik på frivändningarna.

Sen met-cons...

8-7-6-5-4-3-2-1:
Chest To Bar pull-ups
Hängstyrkefrivändning
Burpees utan armhävning

Vi klockade (förstås), och jag vann med dryga minuten över Jakob. Grymt med ännu en seger, det står nu 7-2 i "matcher". Vet inte vad vi kör till. Tills vi ledsnar? Lär för min del ske när jag slutar vinna :P

Igår var axlar och skuldror fruktansvärt högljudda och protesterade vilt mot minsta lilla rörelse, så då blev det ett styrkepass för benen bara. Jakob körde programmet för knät han fått av sjukgymnasten, så jag körde ensam squats och utfallssteg med skivstång, och sen lite balansövningar med pilatesboll och gummiband. Småtrist, men ja, det behövdes.

Ikväll blir det bodystep för första gången sen sommaruppehållet, ska bli sjukt kul! Längtar!

Stressig vecka

Nu är känner jag mig äntligen frisk nog att träna, men tyvärr kommer den här veckan bli så stressig att jag inte kommer hinna träna så mycket, åtminstone inte i början av veckan. På torsdag kommer mäklare och fotograf och ska fota huset inför försäljning, och tills dess måste jag hinna fixa fint. Tungt när jag jobbar 11-19, det blir inte så jättemycket fritid över, men det ska nog gå att ordna ändå. Sova kan man ju göra sen...

Tills dess får jag dock nöja mig med den motion jag får när jag cyklar till och från jobbet.

Bakslag

Vaknade imorse med huvudvärk och ont i halsen. Känns lite som ett bakslag i tillfrisknandet, men jag tror nog inte det är så illa egentligen. Jag tränade förvisso igår, men det var så hiiiiimla lite (lyfte lite skivstång bara) så jag tror faktiskt inte att det var det som gjorde att ja mådde lite sämre idag. Handlar nog snarare flera nätter med för lite sömn. Började med att pappa kom i tisdags kväll, toksent, och jag hämtade honom på flygplatsen. Sedan upp snortidigt för att jobba, hem och fortsätta jobba (måla och fixa i huset) hela dagen, och så upp tidigt igen för att jobba igår. La mig iofs rätt tidigt igår, men jag behöver en sovmorgon nu känner jag.

Och ja, pappas besök handlade ju om att hjälpa mig måla i huset så jag slapp göra allt själv. Guld värt, jag hade nog inte fixat det själv. Vi har, på 1½ dag, målat ett tak (blev sjukt snyggt, men det krävdes två lager färg, efter första lagret var det flammig och fult och jag var riktigt nervös ett tag!) samt väggarna i trappen och två rum på övervåningen. Har även fixat snyggt i köket (saknades väv bakom kyl och frys) och målat där. Kvar är väggarna i ett rum på bottenvåningen som jag ska fixa idag, det är så himla slätt och fint så det kommer gå fort. Ska bli skönt när det är klart. Sorgligt att fixa fint i huset för någon annan (även om jag tror att jag själv kommer tjäna på det till slut, vid visning och försäljning), men samtidigt lite småkul att fixa och dona. Jag blir glad av sånt. :)

Ja, så idag kommer jag jobba och sedan måla hemma. I helgen blir det mer småfix i huset, klippa gräsmattorna, möblera om lite i vissa rum, städa osv. Alltid finns det nåt att göra. Praktiskt egentligen, så slipper man tänka så mycket...