Nu ska störtkrukan på!

Mitt nya cykeltillbehör
 
Man har ju hört en massa skräckhistorier om hur folk skadat sig när de cyklat utan hjälm, och senast förra året var det en kollega som cyklade omkull och fick en hjärnblödning på grund av att han inte hade hjälm. Hur läskigt som helst! Och med mina nya cykeltillbehör (reflexer, reflexväst och lysen) så har hjälmen varit det enda som fattades. Men inte nu längre! Idag när jag kom till jobbet fick jag nämligen en cykelhjälm av en kollega! Hur snällt som helst! Hon vägrar ha hjälm på sig (och för övrigt har jag aldrig sett henne på cykel heller), så hon sa att jag kunde få den. Hon hade dessutom flera tydligen. Skitbra!
 
Premiären blir redan ikväll när jag trampar hem från jobbet i mörkret. Eftersom jag redan spökat ut mig i gamla, fula regnkläder, reclexväst och mössa så är jag inte så orolig för att mitt utseende kommer försämras så mycket ytterligare på grund av hjälmen. Och för övrigt tycker jag det är en kass anledning att inte ha hjälm och reflexer - att man ser löjlig eller ful ut. OCH!? Det är väl inte värt att dö eller skada sig allvarligt bara för att man ska se så fin ut som möjligt när man cyklar? Näe, det tycker jag är larvigt. Särskilt för föräldrar som ska vara ett gott föredöme, men som inte vill sabba frisyren med en hjälm. Vad sänder det för signaler till barnen? Och dessutom - vad händer med barnen om mamma eller pappa cyklar omkull utan hjälm och skadar sig? Jag tror inte att barnen i så fall tänker "Ja, men hon hade i alla fall snygg frisyr när ambulanspersonalen kom och hämtade henne".
 
Så jag tänker använda min hjälm, och jag tänker göra det varje dag, ovanpå min fula mössa som ändå sabbar min frisyr. Visst, jag har tur som jobbar på ett gym där jag kan kliva in i duschen direkt jag kommer fram, men ändå!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Jag håller med. Reflexvästen är minst lika viktig som cykelhjälmen.

Svar: Absolut! :)
Anna Meissner

2012-10-11 @ 16:50:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0