Kostråd för barn

Snabba kolhydrater och tomma kalorier är ganska vanlig "mat" för barn idag
 
 
Att fler och fler i Sverige och i övriga världens I-länder blir allt fetare och fetare är knappast någon nyhet. Enligt Livsmedelsverket så är ungefär en femtedel av Sveriges barn är överviktiga eller feta. Det tycker jag är rätt oroväckande, eftersom överviktiga eller feta barn ofta tar med sig denna övervikt senare i livet. Jag är inte det minsta brydd om att barn ska vara smala eller snygga, utan det är förstås den hälsomässiga aspekten av situationen som jag bryr mig om. Att små barn drabbas av sjukdomar (antingen som barn eller senare i livet) på grund av att de inte får rätt mat eller rör på sig tycker jag är hemskt! Där har förstås föräldrarna det allra främsta ansvaret, eftersom få barn lagar sin egen mat.
 
Livsmedelsverket har jättebra kostråd för barn i olika åldrer, och idag skriver de på sin hemsida att deras kostråd för barn och spädbarn nu finns på 9 olika språk! Fantastiskt! Jag tycker det är superbra att det i ett så härligt mångkulturellt samhälle som vi lever i idag, så finns sådan viktig information tillgänglig för så många som möjligt, oavsett vilket språk man talar. Framförallt handlar dessa kostråd om att barn ska äta allsidigt, precis som övriga familjen, med rätt sorts fett och kolhydrater. För de flesta kanske det i praktiken handlar om mer fisk och skaldjur, mer frukt och grönsaker, och mindra snabba kolhydrater och tomma kalorier, som de tex i saft, kakor, läsk och godis.
 
Jag hoppas verkligen att fler föräldrar börjar inse hur viktigt det är att deras barn får en bra bas i livet vad gäller kost och motion. De kan omöjligt veta detta själva från födseln, utan måste lära sig det både hemma och i skolan. Det är en förutsättning för att de ska kunna leva långa, friska liv! Tyvärr verkar det inte som att det är dit vi är på väg. Både vuxna och barn blir bara fetare och fetare, och det är en riktigt oroväckande trend.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0