Hälsoundersökning


Papper från hälsoundersökningen på Life center



I förra veckan var jag på hälsoundersökning i jobbet. Min första någonsin! Sjuksköterska Linda på Life center kollade min rörlighet, styrka (i mage, rygg, armar och händer), kondition (Åstrands test på cykel), balans, tog lite blodprover och urinprover, mätte omfång på midja och höft, och pratade om ett formulär med frågor jag fyllt i i förväg.

Jag tyckte det var roligt att få göra en hälsoundersökning, det kändes bra att få sina värden svart på vitt. Jag hade bra kolesterolvärden (lågt ont kolesterol och högt gott kolesterol), bra konditon (sjukt bra med tanke på att jag konditionstränar väldigt sällan, så jag vet inte hur gott jag kan lita på det testet), bra styrka och rörlighet, men lite taskig balans på höger ben/fot. Det var rätt väntat eftersom jag stukat den en del och slarvat med stabilitetsträningen där. Så det blir till att öva upp den balansen till undersökningen nästa år!

Överlag är jag nöjd med de resultat jag fick. Hade inte väntat mig annat än att det skulle gå bra på styrka och rörlighet, men när det gäller blodprover och sådant så är det ju lite svårt att veta på förhand exakt hur det ligger till. Och då är det ju alltid skönt att veta att man inte ligger i någon riskzon vad gäller kolesterol eller blodfetter etc. Sådant är ofta till stor del ärftligt, även om man förstås kan påverka det till viss del genom kost och träning.

Så det verkar som att jag kan käka glass och dricka rosé med gott samvete i sommar. Najs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0