Let´s Kick It - vecka 4


skärmdump från www.maliniform.com


Då var jag inne i sista veckan i Malins utmaning "Let´s Kick It". Det har gått sådär för mig hittills, men jag tycker ändå det har varit lite roligt att kolla av läget lite hur jag presterat i jämförelse med utmaningarna.

Sista och fjärde veckan är som sagt här, och igår publicerades vad utmaningen denna vecka är. Ser ut som följer:

- Träna minst 4 träningspass under veckan, varav ett ska vara avslappning/stretch/yoga eller liknande (0/4)
- Ge dig själv 60 minuters egentid under veckan och det är fritt att fördela hur man vill (0/60)
- Skriv upp vad du stoppar i dig varje dag på ett papper och när veckan är slut läser du igenom detta, ger dig en klapp på axeln för det du har gjort bra och analyserar varför det blivit ”fel”. T.ex du åt godis på tisdagen fast du bara äter det på fredagar, varför gjorde du det egentligen? Målet här är att få lite förståelse och insikt i vad vi stoppar i oss och varför.
- Avverka lika många crunches som din mamma och pappa fyller i år tillsammans. Ex. mamma blir 54 och pappa 51 = jag ska göra 105 crunches under veckan.
- Träna för att du tycker att det är roligt, inte för att du måste!

4 träningspass under veckan kommer jag avverka, men inget av dem kommer nog vara ett avslappningspass. Sådan träning stressar mig, jag behöver ett pass som höjer pulsen och där jag tar ut mig ordentligt, för att kunna koppla bort annat och stressa av en stund.

60 min egentid ska jag försöka ge mig, det är väldigt skönt att bara vara med/för sig själv en stund.

Skriva upp vad jag stoppar i mig under hela veckan kommer jag inte göra, dels för att jag är för glömsk, och dels för att jag kollade upp detta först idag, och alltså inte antecknat två dagar vad jag ätit. Jag brukar äta rätt bra, men det är klart att det blir något "mindre bra" under en vecka, och det är jag medveten om även om jag inte sitter och ältar det i slutet av veckan. Det känns nästan lite deprimerande, och jag känner inte riktigt att jag vill lägga tid på det, även om jag kan förstå syftet med "övningen" för den som kanske inte äter lika bra.

Mina föräldrar fyller båda 55 år i år, så för min del är utmaningen att göra 110 crunches under veckan. Om jag kommer ihåg att göra det så blir det inga problem :)

Träna för att det är roligt gör jag alltid. Ibland känner jag ju förstås att jag hellre velat stanna kvar i sängen än att gå up tidigare för att hinna träna före jobbet, men jag VET att jag mår bra av det och tycker att det är roligt när jag väl är där. Men oftast känner jag mig taggad på träningen även innan jag drar hemifrån, så för min del är träningen bara glädje. Jag är övertygad om att alla människor kan hitta glädje i träningen, bara man hittar "sin" träningsform. Det kan variera och gå i perioder vad man gillar, men träningsutbudet idag är så sjukt brett att det garanterat finns något för alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0