Let´s Kick It v 4 - slutet

Sista veckan i Malins utmaning "Let´s Kick It" har nu varit, och jag har väl gjort sådär ifrån mig... Såhär såg den ut:

- Träna minst 4 träningspass under veckan, varav ett ska vara avslappning/stretch/yoga eller liknande (5/4)
- Ge dig själv 60 minuters egentid under veckan och det är fritt att fördela hur man vill (60/60)
- Skriv upp vad du stoppar i dig varje dag på ett papper och när veckan är slut läser du igenom detta, ger dig en klapp på axeln för det du har gjort bra och analyserar varför det blivit ”fel”. T.ex du åt godis på tisdagen fast du bara äter det på fredagar, varför gjorde du det egentligen? Målet här är att få lite förståelse och insikt i vad vi stoppar i oss och varför.
- Avverka lika många crunches som din mamma och pappa fyller i år tillsammans. Ex. mamma blir 54 och pappa 51 = jag ska göra 105 crunches under veckan. (0/110)
- Träna för att du tycker att det är roligt, inte för att du måste!

Rent generellt under dessa 4 veckor så har jag varit ganska slarvig och lat. Inte lat så som att jag inte har tränat, men jag har inte engagerat mig i utmaningen och verkligen gått in för det stenhårt, vilket ju är rätt slött. Varför ska man då anmäla sig till en utmaning, om man sedan sitter och väljer ut vad man ska göra och inte i den utmaningen? Ja, jag vet inte. Från början kände jag mig taggad, men sedan har jag valt att göra det på mitt eget sätt ändå. Om jag deltar i någon liknande utmaning i framtiden ska jag försöka engagera mig mer.

Den sista veckan av utmaningens 4 valde jag själv redan i början av veckan att inte skriva upp vad jag åt under veckan, eftersom jag tyckte det var onödigt. Det "onyttiga" jag ätit denna vecka var palt i torsdags, och det tycker jag ändå är ok för en vecka. I övrigt har jag ätit bra mat och inget snacks, godis eller läsk. Om jag nu ska analysera varför jag åt palt i torsdags så var det dels för att jag var grymt sugen på just palt, och att jag inte tycker om att införa förbud inom maten och kosten, även om det är onyttigt. Så länge jag inte äter palt eller andra "onyttiga" rätter alltför ofta så tycker jag att de hör hemma i min kost. :)

Jag har inte avverkat några crunches, helt enkelt för att jag glömde bort den biten av utmaningen. Återigen, slarv och slöhet.

Träna för att det är roligt gör jag alltid, älskar att träna! Ibland kan det förstås kännas lite smått motigt, men det är faktiskt ganska sällan.

Det har ju också ingått att samla km i den här utmaningen, något jag också gjort ganska halvhjärtat. Målet var att jag skulle spendera lite mer tid på löpbandet, men under dessa 4 veckor har jag bara haft ett enda löpträningspass på gymet. Planen misslyckades med andra ord. Men jag cyklar mycket nu, eftersom jag leder spinning, och det ökar ju också konditionen. Löpningen får jag försöka knöla in i mitt pressade schema när jag har tid. Och lust!

Nu är utmaningen över för denna gång, och det känns rätt skönt. Har haft lite dåligt samvete för att jag inte engagerat mig, som sagt, så det känns lite skönt att slippa den lilla pressen. Annars tycker jag att initiativet har varit roligt, jag gillar när bloggar fixar tävlingar och liknande, det skapar gemenskap, och när det gäller träningsutmaningar såhär så kickar det ju igång folk att leva ett lite hälsosammare liv också. Och det är ju alltid positivt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0