Fjällräven Classic


skärmdump från Fjällrävens hemsida

Förra våren fick jag nys om Fjällräven Classic genom en utmaning för personalen på mitt jobb. Det året fanns inte platser kvar på den riktiga Fjällräven Classic, en vandring på 110 km i svenska fjällen som går från Nikkaluokta till Abisko. Jag och Jakob nöjde oss med att gå "halvan" - 55 km nere i Gästrikland - som vi avverkade i början av sommaren 2011. Det var min första riktiga vandring och jag fick helt klart mersmak. Vi pratade redan då om att gå den långa (110:an) året därpå, dvs i augusti 2012. Hela hösten pratade vi om det, men när biljetterna äntligen släpptes så blev vi tveksamma på om vi verkligen hade råd, eller om vi kanske skulle avvakta och gå 2013 istället. Till slut bestämde vi oss i alla fall för att vi skulle anmäla oss. Och då var det för sent! Biljetterna hade tagit slut dagen innan! Dumma velande!

På hemsidan stod dock att fler platser eventuellt skulle släppas i januari, så varje dag har jag kollat på deras hemsida. Det var dock på deras facebooksida som jag såg att de släppte fler biljetter igår (på deras hemsida ser jag fortfarande ingen sådan info!), så i morse anmälde vi oss! HURRA!! Är riktigt taggad, nu gäller det att börja ladda. Framförallt funderar jag över min utrustning. Jag ska köpa bra vandringskläder, och så vill jag köpa en egen vandringsrygga. Min favvofärg är blå, men av någon anledning föreställer jag mig själv på Fjällräven Classic med en vinröd rygga. Får väl se hur det blir... Huvudsaken är ju egentligen att sen sitter bra och bekvämt på ryggen när jag ska gå långt. :) Utöver utrustningen så ska man ju gärna ha några mil i benen innan man ger sig av på en så lång vandring, så planen är att vi ska ge oss ut på lite testpromenader under våren och sommaren för att se hur benen håller. Framförallt är jag lite orolig över Jakobs knän, som envist krånglat sedan han vandrade upp (och ner) för Kebnekaise i somras. Men med träning och lite mer träning så ska nog dom också få följa med :)

Kommentarer
Postat av: Evelina

Men vad kul! När startar ni?

Jag kommer att vara där, startar kl 9 på lördagen.

Hälsningar Evelina med angororna.

2012-01-15 @ 18:35:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0