Utbildning i Activio


Activio in action


Nej nej, ingen sovmorgon här inte! Upp och hoppa kl 7.30 för att ta bussen till utbildningen i Activio! Activio är en pulsbaserad spinningform där alla i gruppen har ett pulsband på sig, som sänder trådlöst till en liten terminal i salen. På terminalen skriver deltagaren först in sin maxpuls om man känner till den, eller sin ålder så räknar datorn ut den teoretiska maxpulsen. Under passet kan alla deltagare sedan titta på en duk längst fram i salen, på sin egna mätare hur pulsen ökar och sjunker. Längst ner på duken finns passupplägget som visar vilken nivå (av maxpulsen) man ska ligga på just då i passet. En lodrät linje förflyttar sig åt höger på passupplägget för att visa vart i passet man befinner sig, och vad som väntar. Hur smart som helst!

Man använder sig sedan av Borgskalan för att avgöra om känslan stämmer överens med pulsklockan. Om ansträngningen upplevs som lätt, men pulsklockan visar på gul zon (80-90% av maxpulsen - "mycket ansträngande") så har man ställt in maxpulsen för lågt, och måste skriva in en högre maxpuls till nästa gång. På så vis blir borgskalan väldigt användbar, och man kan hela tiden jämföra känslan av ansträngning mot sin puls för att se om det stämmer överens. Det behöver man förstås inte göra när man har kört ett tag, men det blir väldigt användbart i början.

Vi var 4 spinninginstruktörer från StiL på just detta utbildningstillfälle, och det var jätteroligt. Först hade vi ca 2h teori, där vi gick igenom hjärtfrekvens och vad den berättade osv, och sedan körde vi ett kort pass där vi fick testa hur activio funkar in action. Mycket av teorin var repetition för min del, eftersom jag pluggat idrottsfysiologi, men det var skitbra att få repetera, särskilt inför att jag ska börja leda pulsbaserade pass, så det var bara jättebra. Dessutom fick vi chans att ställa frågor inom ämnet som dök upp, och det var ju förstås väldigt nyttigt.

Passet var sedan väldigt intressant. Jag har aldrig någonsin tränat med pulsband eller pulsklocka tidigare, så det var riktigt roligt att få göra det. Jag upptäckte att ekvationen 226-åldern för att bestämma maxpulsen verkar stämma in rätt bra på mig. Jag upptäckte också att min puls sjönk rätt snabbt efter passet, vilket ju ska vara en indikation på att man har en rätt ok kondition. Det trodde jag inte, så det var roligt.

Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk till detta träningssätt innan, det kändes krångligt och onödigt, och som att min roll som ledare inte skulle vara lika stor, men det är jag inte orolig för längre. Det kommer krävas lite mer tid att göra ett nytt pass, men jag tror det kommer ge mer och jag tror det blir lättare att ha en väl genomtänkt tanke bakom passet. Just nu känner jag mig bara peppad att komma igång!

Kommentarer
Postat av: Lena

Tycker personligen att det är mkt roligare att spinna med pulsklocka. Man har nåt att fokusera på passet bara susar förbi.

2012-01-22 @ 01:35:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0