Fjällvandring!


Jag i fjällen


Igår eftermiddag kom jag och Jakob hem från vår fjällvandring längs kungsleden. Vi deltog i Fjällräven Classic, där vi vandrade från Nikkaluokta till Abisko, totalt 110km.

Vi startade i fredags kl 16.00, och igår (tisdag) kl 21.40 anlände vi i Abisko, totalt 101h, 43min efter starten. Resultatlistan från FC 2012 finns att se här. Där kan man se att vi var bland de som tog lång tid på oss, men vi tog inte längst tid på oss! Den snabbaste i år sprang loppet på strax under 14 timmar, vilket jag tycker är helt otroligt! Men då har man ju ett helt annat mål än vi hade. Vi ville kunna njuta av naturen, utsikten och hela arrangemanget, medan en som springer mest troligt är där för att ta ut sig maximalt och tänja på gränserna för vad kroppen pallar. Oavsett varför man är där så är det ju absolut en otrolig bedrift att ta sig så långt så snabbt!

Kort om vandringen då. Vi hade bra väder hela tiden. Andra dagen var det lite kyligt och blåsigt på eftermiddagen, och vi fick klä på oss lite mer. Vi hade dock aldrig regn, vilket ju var väldigt skönt! Mot slutet hade vi riktigt varmt och soligt väder, vilket förstås ger en vacker utsikt och fina bilder, men det är rätt tufft att vandra i sådan värme, särskilt vår sista dag då vi gick en längre sträcka utan jokkar med möjlighet att fylla vattenflaskorna. Fötterna har ömmat, framförallt sista dagen då vi gick långt och pressade oss (helt i onödan dessutom), och det kändes i fötterna hela dagen efter målgången också. Allt som allt gick det ändå bra, vi har sett otroligt fina vyer, träffat trevliga människor och lärt känna våra kroppar och vad de klarar av på ett nytt sätt.
Jag är dock inte så sugen på att göra om just Fjällräven Classic. Det var över 2000 pers som deltog, och även om det var olika startgrupper och alla vandrade olika snabbt, så hade man mestadels sällskap av andra vandrare. Det är en trygghet när man är ovan på fjället, men i framtiden vill jag nog hellre vandra mer enskilt, med färre vandrare ute samtidigt. Jag skulle alltså kunna rekommendera arrangemanget för den som vill ha den extra tryggheten som en arrangerad vandring innebär, men jag kommer nog inte delta fler gånger själv.


Vi fick gnuggisar vid starten, som satt hela vägen!



Dag 4, en varm dag!


Alesjaure, en väldigt vacker plats!




Vackra fjäll



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0