Middagsdax!


smoothie

Ja, det är inte sörjan på bilden ja ska käka till middag. Sörjan på bilden är en smoothie jag gjorde igår kväll och tog idag till mellis när jag kom hem efter jobbet. Den var godare än den ser ut, jag lovar! Bestod av ananas, äpple, kiwi och banan. Men smakade bara kiwi och äpple. Såhär i efterhand var inte äpplet det bästa att ha i, det tog över hela drinken så den smakade mjukt äpple. Jag gillar hårda äpplen... Hade hoppats det skulle bli typ mer smak liknande äppeljuice, men icket. Men som sagt, godare än den ser ut iaf...

 

Till middag ikväll blir det ugnsstekt kyckling med svamp, enligt följande recept:

Ugnsstekt   kycklingbröst   med   shiitakesvamp

4 portioner

  • 1 msk olivolja
  • 4 kyckingbröst utan skinn
  • 125 g shiitakesvamp, ansade
  • 1 vitlöksklyfta, skalad och hackad
  • 2 schalottenlökar, skalade och finhackade
  • 2 msk hackad färsk persilja
  • 1 msk grönsaksbuljongpulver utan vete, upplöst i 1 dl hett vatten
  • 12 körsbärstomater
  • 4 små kvistar färsk timjan
  • 4 små kvistar färsk rosmarin
  • 1 citron, i 4 klyftor

Förvärm ugnen till 200 °C. Riv av fyra stora ark aluminiumfolie och pensla mitten på varje med olivolja. Skär en ficka horisontellt längst mitten på varje kycklingbröst med en vass kniv. Se till att inte skära helt igenom. Fyll fickorna med svampen, vitlöken, schalottenlöken och persiljan. Lägg ett bröst på varje folieark, vik upp kanterna och tillsätt knappt 2 matskedar buljongvatten, 3 körsbärstomater och 1 kvist vardera av timjan och rosmarin. Pressa lite citron över. Vik ihop folien ordentligt så att allt stängs in, placera på en ugnsplåt och stek sedan i ugnen i 25 minuter. Ta ut ur ugnen och låt kycklingen vila i folien i 5 minuter. Lägg foliepaketen på 4 tallrikar, öppna dem något och servera genast med en stor sallad.

Källa: 'Kokboken du är vad du äter', Gillian McKeith

Vi har dock inte tagit shiitakesvamp, eftersom det helt enkelt inte fanns på affären här. Blev champinjoner istället. Och även om jag tycker mycket om charlottenlök så tog vi gul lök istället för det hade vi hemma. Kycklingbrösten står alltså i ugnen just nu, med ca 10 min tid kvar. Tror det blir gott trots att vi bytte lite ingredienser :)

Apropå affären så gillar jag den bättre än vår förra. Tex så finns i denna ICA-butiken en riktig chark:


Och så hittade jag det här när jag letade efter andra grejjer:


... yogurt fast på soja! Jättebra juh! Det är säkert inga nyheter, men jag har inte sett dom förut. Tyvärr innehåller de ca 9g sockerarter/100g soygurt, så det blir inte av just nu under detoxen. Men sen kanske :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0