Detox vecka 1 avklarad

Då har jag fixat en veckas detox! Eller ja, det är ju introduktionsveckan jag har bakom mig, inte en "riktig" detoxvecka... Hur har det gått då? Jo, helt okej. Jag har syndat en del vilket främst berott på flytten och stressen kring det. Då har det ibland fått bli vad det har funnits. Det jag har hållt hårt på är frukostarna, som varje dag blivit min kopp med te och min gröt med frysta bär (och utan mjölk!). Men jag har försökt att inte äta så mycket rött kött (har dock blivit lite rökt skinka), utan istället ätit mest kyckling och lax.

Igår gjorde jag och Magnus en linssoppa som blev mer gryta eftersom vi modifierade receptet lite... På den här hemsidan finns massvis med recept, bland annat den linssoppa vi gjorde igår då. Men det blev inga grönsaker (för det hade jag inte hemma) utan enbart lök, linser, kryddor och vatten. Mot slutet hade vi i två hackade färska tomater och lite råris. Tror det var råriset som gjorde en gryta av det hela, för det sväller ju nåt enormt! Hur som helst så blev den jättegod i alla fall. Vi kryddade med vitlökskrydda, curry, salt och svartpeppar, så den blev lite smått spicy, men det var som sagt väldigt gott. Dock såg den inte så aptitlig ut, mer som en grå sörja, så det är ingen förlust att jag (pga att jag inte använder min egen dator i bloggandet just nu) inte lagt upp en bild på det..

Idag ska jag testa ytterligare ett recept från samma sajt, nämligen en havresmoothie. Jag gjorde den igår och hällde ner den i Magnus protein-shake-flaska och tog med den till jobbet idag. Ska dricka den som en del av min "lunch" idag tänkte jag. Recept:

1 drink

  • 1 banan
  • 1 dl havregryn
  • 1 dl soyamjölk
  • 1 dl frysta eller färska bär

Lägg allt i en mixer och blanda till jämn konsistens, vill du ha den lösare kan du ta i mer soyamjölk. Använder du frysta bär blir smooothien härligt kall. Servera i ett stort glas

När jag gjort drinken igår kväll så smakade jag lite på den, och den var faktiskt väldigt god! Smakade mycket havre, men det kan ju ha lite att göra med att jag använde havredryck istället för sojamjölk... Använde också fiberberikade havregryn istället för vanliga. Ju mer fibrer desto bättre för magen! :)

Vecka två av min detox inleddes då igår (söndag), och nu går jag ju in i hårdfasen som varar i två veckor. Här ska jag alltså hårdköra och försöka att totalt utesluta vitt mjöl, pasta, potatis, ris, rött kött, mjölkprodukter och salt. I en sådan här detox ska man även utesluta kaffe, men jag tycker inte om kaffe så jag dricker ju aldrig det vanligtvis heller, så det känns inte som att jag "utesluter" det mer nu än annars :P

Victoria, vars idé detta med detox var från början, har avbrutit sin detox pga skäl ni kan läsa om här, och jag tycker hon gör helt rätt. Känner man som hon gör ska man absolut inte fortsätta, det ska kännas bra och rätt hela vägen! Jag kommer dock försöka fortsätta så långt det går! :) Hejja på mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0