Detox = mycket fibrer = mycket bajs

Oh yes I said it... BAJS! Får man blogga om avföring...?

Grejjen med fibrer är ju att de inte tas upp i kroppen, dvs de påverkar inte kroppen på samma sätt som tex fett, protein eller vitaminer gör. Men det är ändå så himla bra att äta fibrer. Och varför det då? Jo, det kan jag tala om! Det är nämligen så att kostfibrer verkar i vår mag-tarm-kanal genom att fånga upp kolesterol och andra slaggprodukter ut ur kroppen (med avföringen). Detta leder till att kroppen befrias från en del av dessa ämnen, men också till att mer grejjer åker ut med bajset. Med andra ord: man bajsar mer.

Och det är alltså detta som drabbat mig. Jag försöker alltid välja fullkorn istället för vita produkter, men det finns ju fibrer i frukt och grönsaker också, och dessa fibrer är jag kass på att få i mig i vanliga fall. Nu under detoxen är jag dock jättenoga med det, och äter mycket frukt (främst apelsin) och dricker smoothies gjorda på frukt osv. Vilket alltså har lett till ökad mängd bajs. Jag behöver inte beskriva det här så noga i detalj förstås, och det kanske inte är så sjukt intressant att läsa om heller, men skit(haha)samma, nu får ni läsa om det ändå :P

Nu när jag kommit hem från jobbet ska jag som sagt försöka hinna röja upp lite här hemma, och sedan ska jag ta mig till SISU för att plocka ut lite böcker inför en utbildning jag ska gå hos dom nästa helg (mer om det senare). Sedan ska jag ju iväg och träna ikväll också. Måste kolla hur bussarna går, för jag måste åka buss dit. Tar så himla mycket längre tid än när jag bodde granne med gymet. Men att vi nu bor i hus väger förstås upp för det lilla extra besväret, och till våren/sommaren kan jag värma upp på väg till gymet genom att cykla dit. Inte för att det kommer gå snabbare kanske, men ändå...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0