Magövningar

Idag efter jobbet tog jag en runda i gymet. Vi hade redan stängt, så jag fick gymet för mig själv. Grymt najs, tog typ 20 minuter kortare att träna mitt gymprogram än vad det tar att köra det när gymet är fullt av folk. Att jag kortade vilotiden mellan seten kanske också inverkade förstås, men ändå! :P

Lovade ju halvt om halvt lite bilder på bra övningar för den sneda magmuskulaturen, och passade på att fota lite när jag ändå hade gymet för mig själv. Så här får ni! :)


Sneda sit-ups

Sneda sit-ups: Problemet när man kör "vanliga" sneda sit-ups, dvs näna upp i vädret, lyft överkroppen i en rak sit-up för att avsluta med en liten vridning mot slutet, är att den inte tar tillräckligt mycket, dvs man vrider inte ordentligt. Den som jag fotat ovan är det däremot ett 180 grader vridmoment, och så mycket mer kan man inte vrida!

1. (överst tv) Sätt fast fötterna under en ribbstol (eller låt en träningskompis hålla ner fötterna åt dig)
2. (överst th) Lägg överkroppen mot mattan, så långt ner du kommer. Detta är utgångsläget.
3. (nederst tv) Lyft upp överkroppen samtidigt som du vrider kroppen så den pekar åt samma håll som dina knän
4. (nederst th) Avsluta genom att vrida kroppen åt andra hållet, så du har ryggen mot golvet.

Hela rörelsen upp ska göras explosivt och snabbt, medans rörelsen tillbaka ner mot utgångsläget är långsam.

Finns också en annan övning för magen, som inte riktigt är lika tung, eftersom man hjälper till med armarna också, och det är torsonatorn:

Torsonator

Torsonator: Kan göras i särskild torsonator, eller så kopplar man ihop en skivstång med en viktplatta som jag har gjort, med hjälp av en särskild gänga för det. Skivstången väger en del i sig, och så har jag satt en liten viktplatta på stången också. Viktplattan på golvet är på 25kg, bra om den är tung så den ligger still under övningen!

1. Jag börjar på min vänstra sida, höften följer med och på högra foten står jag bara på tårna, belastningen på vänster fot.
2. Explosivt skjuter man upp vikten mot mitten, vikten fördelas jämnt på båda fötterna.
3. Sakta sänker man ner vikten på andra sidan, för att sedan börja om från den sidan.

Jag tycker torsonatorn är kul, för man använder hela kroppen men fokus ligger på magmuskulaturen, och det känns! Älskar som sagt den sneda magmuskulaturen, så någon av dessa övningar finns alltid med när jag gymar, och ibland även efter gruppträningspass, som avslutning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0