Mer om Milon


Milon på StiL

Igår fick jag ju en instruktion på Milon, en ny träningsform på StiL. Det är en cirkel, och man kör 6 styrkemaskiner samt 2 konditionsmaskiner. Konditionsmaskinerna är en cykel och en crosstrainer. Eftersom man sitter längre på konditionsmaskinerna (4 minuter vardera) än på styrkemaskinerna (1 minut vardera) så finns det tre cyklar och tre crosstrainers, så att om det är fullt i cirkeln finns det alltid en cykel ledig.

Man har ett eget kort med chip som man sätter in i den maskinen man ska köra, och i chipet sparas alla inställningar, och om man vill även träningsinformationen. Varje gång jag sätter i mitt kort i maskinerna så ställs alltså både motstånd och de ergonomiska inställningarna på maskinen in helt automatiskt så jag inte behöver tänka på det alls. Så smidigt!

Maskinerna har inga viktplattor eller sånt, utan motståndet är elektriskt inställt. Jag får alltså ett motstånd att trycka emot, och sedan får jag själv hålla emot på tillbakavägen då maskinen "trycker" mot mig. På så vis får jag både koncentrisk och excentrisk träning. Me like!

Första gången man kör får man boka tid med en instruktör, och jag körde med Camilla. Hon ställde in maskinerna och motståndet åt mig, och jag testade maskinerna så det kändes bra osv.

Jag tror jag kommer gilla den här träningsformen, det är snabbt, enkelt, smidigt och framförallt effektivt! Jag tror kanske mest att Milon tilltalar en person som normalt kanske inte tränar på gymet men vill försöka bygga upp musklerna och styrkan på ett enkelt sätt utan att behöva lära sig särskilt många maskiner, eller gå omkring i gymet och vänta på sin tur vid en maskin. i Milon behöver man ju inte vänta, alla byter maskin samtidigt i cirkeln.


Kommentarer
Postat av: Malin I Form

Det låter intressant måste jag säga :D



SV: Jaa, som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag köpt tre tillfällen och detta var ett då, sen kommer jag nog köpa några ytterligare!

2011-04-13 @ 09:37:50
URL: http://maliniform.shapemeup.se
Postat av: christoffer

that's some freaky stuff there!

2011-04-14 @ 00:32:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0