Zumba!

Nu har jag kommit hem från träningen och har hunnit äta lite också. Jag tränade Zumba, en nyhet på många gym i Sverige. Många känner säkert igen det från TV-shop, och det är på så vis den kommit till Sverige. Men träningsformen har funnits i nästan tio år, och är en salsa/latino-inspirerad träningsform utformad för att vara enkel och rolig men ändå svettig. Och jag måste säga att Zumba motsvarade mina förväntningar. Det VAR roligt, relativt enkelt, och jag blev svettig, även om jag inte blev supersvettig. Men aerobics och Afro är lite samma sak, jag blir inte rejält slut eller svettig, och det blir jag ju gärna. Det är därför jag gillar spinning och bodypump, och det är därför jag fastnat för cardio crossfit.

Åter till Zumban så tycker jag att Zumba har lyckats där Afron har misslyckats lite. Roligheten och enkelheten. Afrodansen ska ju vara så lättsam, roliga rörelser till pulserande musik med afrikanska rytmer. Zumban har ju inga afrikanska rytmer, men Zumban är betydligt enklare och roligare, men med samma typer av rörelser där man ska vicka på baken och skaka loss. Efter varje låt i Zumban så applåderade alla, och det var mer tjo och tjim i Zumban. Det är heller inga rörelser som ska sättas ihop till en kombination, så det är inget man måste komma ihåg eller så, som det är i Afrodans och aerobics. Det tyckte jag också var bra.

För min del hade det dock gärna fått vara mer hopp och skutt och spring och stora rörelser, så man hade fått jobba lite mer... Men det var roligt och en ganska lättsam form av träning. Får se om det blir nån mer Zumba.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0