Invägning

Längd: 173cm
Vikt: 73,4kg
midjemått: 85cm (tjockaste stället)
Omkrets på lår: 60cm (tjockaste stället)
BMI: 24,5

FAKTA:
BMI är en förkortning för Body Mass Index, dvs ett mått på din vikt i förhållande till din längd. För att räkna ut sitt BMI så ska man ta sin längd i meter (i mitt fall 1,73) multiplicerat med sig självt (1,73x1,73) och dividera sin vikt i kg med den summan man får fram. I mitt fall blir det 73,4/2,9929 vilket är ungefär 24,5. Ett BMI på 25 eller mer klassas som övervikt av olika grader. BMI 18,5-24,9 klassas som normalvikt, så jag klassas som normalviktig i dagsläget. För några veckor sedan var mitt BMI över 25 faktiskt, så det är inte en riktigt korrekt "invägning", alltså en "före"-vikt som kan jämföras med min målvikt sedan (som ligger kring 67kg).

Midjemåttet är också klassat som en viktig sak att mäta i sammanhanget hälsa. Mitt midjemått på 85cm är betydligt större än jag trodde faktiskt. Man brukar säga att för kvinnor är ett midjemått under 80cm bra. Har man ett midjemått på 80-88cm ska man "se upp", och har man över 88cm anses det vara en hälsorisk. (Källa: toppform : http://svt.se/2.15856/1.343320/kolla_om_ditt_midjematt_ar_farligt?lid=puff_654705&lpos=lasMer )

Angående omkretsen på låren har jag inte hittat nån specifik fakta, men det är ändå ett mått jag gärna minskar ner. Har det senaste året ökat en del i omfång, fått köpa större kläder osv, och det ändrar jag gärna på.

Så summan av det hela är ju att jag behöver gå ner några kg till i vikt. Inte för att mitt BMI är skyhögt, utan för att få ett hälsosammare midjemått och ett mindre "lårmått".

Kommentarer
Postat av: jusefin

good start! har ju själv tänkt vara helnyttig hela augusti eftersom jag börjar skolan i typ slutet haha. Vägde mig imorse men mätte inte midjemåttet, får göra det sen!



Lycka till nu! :D

2010-08-01 @ 18:46:07
URL: http://jusefinlouice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0