Indoor Walking



I onsdags när jag och Magnus skulle ner till Västerås så hann jag med ett litet träningspass på lunchen. Jag svängde förbi jobbet för att ha ett litet möte med en kollega angående kursen i värskap jag gick för ett tag sedan, och då skulle en av StiLs gruppträningsansvariga, Sofie, hålla ett testpass i Indoor Walking för ett gäng. Det var inte fullt så jag fick haka på!

 

Indoor Walking är alltså gruppträning på crosstrainers. Som spinning fast med crosstrainers istället för cyklar. Precis som spinningcykeln är en indoor walking-maskin lite "avstrippad", så den är inte lika stor och "klumpig" som en crosstrainer man tränar på själv. Ganska många walkers fick alltså plats i den lilla salen!

 

Passet var roligt, men svårt. Det var lite krångligt att försöka hålla takten till musiken faktiskt. Dels för att jag var ovan vid att försöka hålla takten på en crosstrainer och dels för att fötterna inte når botten av sin cirkel samtidigt som armen når längst fram. Så man var tvungen att välja om man ville hålla takten med armarna eller benen. Efter några låtar kom jag fram till att det nog var lättast att hålla takten med benen.

 

Variationen är större än man tror på Indoor Walking. Man kan köra med eller utan armarna, och så kan man köra ruscher precis som på spinningen. Man kan också gå ner i "källaren" och köra med mer böjda ben, och då använder man inte heller armarna. Tiden gick i alla fall fort på det 45-minuters pass jag testade, lagomt med variation som höll intresset uppe! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0