Vinbär!



Idag hade vi inget speciellt inplanerat jag och Magnus, så vi bestämde oss för att plocka svarta vinbär av buskarna vi har på allmänningarna på vårat bostadsområde. Sjukt bra att ha sånna buskar planterade förresten, alla kan ju ta av dom! Men först till kvarn förstås...

Hur som helst så plockade vi en massa, Magnus ville ha till öl (såklart) och jag var sugen på att ha till gelé och till saft. Svartvinbärssaft är ju helt sjukt gott. Det är ju inget jättenyttigt, MASSA socker osv, men jättegott. Och i små mängder kan man ju tillåta sig sådana onyttigheter, bara man inte gör det så ofta! Jag brukar försöka viga bara en dag i veckan åt onyttigheter, oftast en helgdag. Idag är till exempel denna veckas onyttiga dag med taccopaj till lunch. Nu är ju vinbär fullproppade med nyttigheter, men sockret gör ändå att svartvinbärssaft inte kan klassas som ett nyttigt livsmedel...

Det blev ca 3kg svarta vinbär, och då plockade vi från typ 4-5 små buskar precis i närheten. Det finns betydligt mer kvar att plocka, men det började regna en massa och vi orkade inte plocka mer.



2kg rensade bär i bunken på bilden ovanför. Ser ju jättegott ut, men bara svarta vinbär tycker jag inte alls om. De tycker jag man ska göra något av istället. Så nu ska jag pallra mig ut i köket och påbörja kokning av 2 liter bär som ska bli gelé. 1kg finns sedan kvar att göra lite saft av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0