Känner mig som en äkta husmor...



Bären jag plockade i förmiddags med Magnus blev idag gelé och saft. Köket har luktat helt underbart av svarta vinbär och jag har gått omkring mellan bunkar och kastruller och känt mig som en äkta husmor. Mysigt! Jag började med gelén som jag gjorde av 2 liter svarta vinbär. Det blev i slutändan ungefär en halv liter trög saft som jag kokade med 400g socker och som till slut blev två små burkar gelé. Eller dom är inte gelé än, men bor i kylen i väntan på att stelna till sig.



Saft av bären rann av i en saftduk ner i en bunke. Det tog ca 30 minuter för en sats kokade bär att rinna ut. Ganska kladdigt att ta hand om och rengöra duken sedan, men väl värt det!

 



Jag hällde ner bären i duken nykokta så det ångade fortfarande, och luktade jättegott!

 



Efter gelén gjorde jag saften. Jag kokade 1 liter svarta vinbär till en början, och när saften runnit ur den satsen med bär så kokade jag om dom bären tillsammans med bären som var kokade för gelén innan, och lyckades få ut liite mer saft ur bären. Smart va?



Sista bilden är på slutprodukterna. Alltså inte så himla mycket, men det var ju i princip en liten provomgång. Vet inte riktigt om gelén kommer bli så himla fast, bären ska helst vara lite smått omogna för att det ska bli riktigt bra, och jag misstänker att jag var lite sent ute med dessa, för jag har sett att buskarna har haft mogna bär i flera veckor nu. Men jag hoppas ändå. Annars går det alltid att koka om och tillsätta lite pektin som man kan köpa i affären. Men saften jag gjorde gelé av klarade geléprovet så en liten del av mig hoppas ändå som sagt att det ska gå vägen...


Nästa vecka planerar jag att plocka rönnbär för att göra rönnbärs- och äppelgelé, och så ska jag plocka röda vinbär, som jag dock inte har en aning om vad jag ska göra med... Gelé kanske av det också. Blir väl en vacker färg i alla fall kan jag tänka mig...


Kommentarer
Postat av: jusefin

röd vinbärssaft kan man väl oxå göra :)? fan vad mysigt det ser ut, älskar att göra saft!!

2010-08-22 @ 16:45:22
URL: http://usefinlouice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0