Hemma igen!


Paradiset på jorden


Nu sitter jag hemma i min sköna, fina soffa igen, och kan åter blogga! Jag och Jakob har varit på mc-semester i ca 2½ veckor, och haft det superbra. Vi åkte först ner till Kramfors och träffade Camilla och Erik i sällskap med några av deras vänner som vi åt middag med vid höga kusten-bron och sedan sov över hos. Supertrevligt, och alltid roligt med nya bekantskaper, särskilt när det är trevliga sådana :) Under första dagen började hojjen låta väldigt skumt, Jakob misstänkte kedjan, så vi lokaliserade en Yamaha-verkstad i Umeå och for dit. Mekanikern där var verkligen superschysst och kollade på cykeln direkt. Det var kedjan som var problemet, och den kunde han byta. Han noterade också att bromsbeläggen var helt slut på framhjulet, men några sånna hade han inte inne, så dom fick vi leta vidare efter.
Dag två tog vi oss ner till Västerås och besökte mina föräldrar. Vi försökte hitta bromsbelägg på vägen ner, i Sundsvall och Gävle bland annat, men ingen hade några. Vår plan var då att stanna i Västerås någon dag, dels för att vila upp våra trötta kroppar (det är jobbigare än man kan tro att åka mc hela dagarna!) och leta bromsbelägg. En mekaniker i Västerås trodde han skulle få in dem dagen därpå, men det fick han inte, så vi letade vidare. Hittade en verkstad i Norrköping som kunde ta emot oss morgonen därpå, så vi åkte dit på kvällen, sov på hotell, och stod utanför verkstaden då de öppnade. De fixade bromsbeläggen och vi kunde lugnt köra vidare.

Denna dag 5 på semestern blev då vår tredje resdag. Då åkte vi från Norrköping ner till Lund där vi hälsade på hos min moster och morbror och kusinerna. Vi blev bjudna på supergod middag hos dem, och sov sedan över två nätter. Första dagen där åkte vi till Malmö för att träffa min mormor och morfar. Vi åt lunch med dem och det var jättemysigt. På kvällen var moster och morbror bortbjudna till vänner på middag, men då ville mina kusiner äta middag med oss, så det gjorde vi. Jättegod torsk med saffranssås som min kusin Sofie hittade recept på. MUMMA! Andra dagen, på söndagen, for vi sedan till Malmö igen, denna gång för att träffa Jakobs syster Julia som bor där och forskar på högskolan. Vi fick se hennes superfina lägenhet, se vart hon jobbade och strosade runt i området kring där hon bor. Jättefint, men tyvärr var det inte så mysigt väder, så det blev ingen glass på en uteservering som jag hoppats på.



Jag i mina mc-kläder tillsammans med kära morfar och mormor


Vi sov hos Julia och på måndagen åkte vi till min mormor och morfar igen för att äta lunch. Efter lunchen var det dax att lämna skåne, och vi kom till Lagan där vi sov på vandrarhem. Tokbilligt, 150kr/person, men inte så jättefint. I receptionen till vandrarhemmet luktade det kasspiss. Blä!

Vi åkte tidigt från Lagan och kom till Linköping till lunch ungefär, där Jakob visade mig runt lite vid universitetet där han pluggat. Sedan mötte vi mina föräldrars kompisar Arne och Lotta och åt lunch med dem vid Bergs slussar, vid Göta kanal. Superfint, och jättekul att sitta vid slussen och se alla båtar åka förbi. Sedan åkte vi i sällskap med Arne och Lotta (som också åkte mc) på småvägar till deras sommarstuga utanför Katrineholm, där vi mötte mina föräldrar. Där var vi i två dagar, åt och drack gott, badade, åkte vattenskidor, solade och fiskade. Det är ett riktigt superställe de har, paradiset på jorden! Hur kul som helst att få komma dit och umgås.

Efter paradisvistelsen åkte vi till Västerås med mina föräldrar. På kvällen åt vi middag hos min farmor och farfar på deras utegård, och sedan åt vi lite tårta eftersom min farfar nytt fyllt år.

Vi hade Västerås som "bas" de kommande dagarna under utflykter vi gjorde. Första dagen åkte vi till Strängnäs för att träffa en gammal pluggarkompis till Jakob. Jonatan och hans mysiga familj - hans sambo Stina och deras barn Ellen och nyfödda lilla Max - skämde verkligen bort oss med härligt sällskap och supergod middag. Dessutom badade vi i sjön de bor vid, och vi stannade hos dem över natten.



Jättetrevlig middag med min syster Malin och hennes Jonas


Morgonen därpå åkte vi till Västerås, dumpade hojjen hos mina föräldrar och tog sedan tåget till Stockholm och träffade min syster Malin och hennes Jonas. Vi var på tekniska museet och tittade på en utställning som hette "100 uppfinningar" eller nåt i den stilen. Rätt häftigt att få se de olika tekniska uppfinningar som människor röstat fram som de viktigaste genom tiderna. Högst på topplistan då vi var där var datorn. Andra saker var tex jordbruket, ångmaskinen, preventivmedel och diskmaskinen. På kvällen käkade vi ute på en mysig restaurang, innan vi tog tåget tillbaka till Västerås för att sova där.

Dagen därpå var det dax att fara till Linköping och träffa en barndomskompis till mig och hennes familj. Det var hur kul som helst. Magdalena och jag umgicks mycker som små, red ihop på hennes hästar (åh så avundsjuk jag var på att hon hade hästar och inte jag!), och när vi blev äldre så var det även en del festande. Hon var med då jag fyllde 18 och glömde mitt leg när vi skulle ut på krogen, och jag var med på hennes 18-årsfest då hennes dåvarande kille strippade inför alla. Ojoj, det var tider det... Även här blev vi bortskämda med god mat och fick sova över.



Jakob med sin morbror Anders och hans fru Gudrun


Färden gick sedan direkt till Stockholm igen där vi träffade en annan av Jakobs pluggarkompisar, och käkade lunch med honom och hans lilla halvårsgamla dotter. Sedan mötte vi upp hans sambo och fikade i deras lilla etta. Bara några gator bort låg sedan nästa anhalt - Jakobs morbror Anders och hans fru Gudrun. De var supertrevliga och bjöd oss på jättegod middag. Två av deras barn, Jakobs kusiner, kom också dit och åt med oss. Det var jättekul att få träffa lite av Jakobs släkt, och vi hade jättetrevligt. Jakob fick provsmaka lite whiskey med Anders och Gudrun efter middagen, men jag avstod. Whiskey har jag faktiskt aldrig förstått mig på, tycker inte ALLS det smakar bra :/
Vi sov över hos dem och åkte tillbaka till Västerås på morgonen. Där gjorde vi inte så mycket på dagen, Jakob var trött och min yngsta syster Josefin som kommit hem från en USA-resa dagen innan var jet-laggad och också väldigt trött. Vi tog det med andra ord bara lugnt och på kvällen gick vi ut och åt middag med dem på en restaurang som serverar Tapas. Sjukt gott!

Innan vi åkte hemåt igen träffade vi också två av mina gymnasiekompisar, Lena och Epp, och fikade hos Epp. Det var kul att träffa dem igen, senast var nog i julas, och att se att allt var bra med dem.

Vid lunch, efter fikat, lämnade vi Västerås och åkte norrut. Redan i Sala stannade vi för lunch, och sedan åkte vi till Sundsvall där vi stannade för natten på ett vandrarhem. Detta vandrarhem var betydligt fräschare än det i Lagan, och nästan lika billigt; 200kr/person.

Sista dagen var i torsdags, då vi åkte hela vägen från Sundsvall till Luleå. I bil är det inga problem att köra så långt eller till och med längre, men på mc är det jobbigt, även om man är två och kan lösa av varandra. Vi hade ont i rumpor och knän, och jag i axlar och skuldror, när vi kom hem. Underbara svärföräldrarna som varit husvakt och tagit hand om blommor och post åt oss hade lämnat lite mat i kylen så vi behövde inte handla den kvällen, utan bara laga lite mat och sedan krascha i säng. Sjukt trötta och väldigt nöjda!

Kommentarer
Postat av: Jusefin

Jag har suttit och läst det här inlägget lite då och då när jag haft tid och det tog väl ungefär en vecka att ta mig igenom det haha ;) är sååååå avis för det låter som ni haft en awesome semester! Jag har inte heller haft det dåligt men hade varit roligt att göra något sånt OCKSÅ :D jag har haft fullt upp fram till nu och om några minuter drar jag till Uppsala, men hör av dig någon dag när du har tid att snacka för jag tror vi har en del att ta igen. Hoppas allt är bra! Saknar dig, pusspuss.

2012-08-14 @ 12:57:07
URL: http://jusefinlouice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0