Kosttips # 4 - Ät dig nöjd, aldrig mätt!


Ät lagom mycket!


När jag började äta efter det här tipset minskade mitt totala energiintag ganska mycket, utan att jag egentligen märkte av det. Det handlar alltså om att göra skillnad mellan mätt och nöjd. Sluta äta när du inte är hungrig längre, dvs sluta äta när du är nöjd. Äter man tills man är mätt äter man oftast för mycket, och det finns ingen anledning att äta tills man blir trött och slö av mättnad. För mig, och säkert många andra, handlar det oftast om att nöja sig med en portion. "Det var ju så gott", eller "det är ju bara så lite kvar" är inte goda anledningar för att slänga i sig en portion till. Om kroppen inte behöver det ska du inte äta det! Lägg istället undan matresterna till ett stabilare mellanmål. Om den enda anledningen för att äta maten är för att du annars hade slängt den så använder du kroppen som soptunna, och din kropp förtjänar bättre än så! 

Detta tips, kombinerat med de tidigare, kommer leda till att du slipper attacker av hunger eller sötsug. Du kommer hålla dig nöjd hela dagen med en jämn nivå av blodsocker och god, långvarig energi.


Kommentarer
Postat av: Malin I Form

Mycket bra tips som jag skriver under på :)

2012-01-13 @ 20:52:31
URL: http://www.maliniform.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0