Bra bok


Boken jag läser just nu

Jag har alltid gillat att läsa, och med en pappa i bokbranschen så har det varit ganska lätt att få tag i nya böcker allt eftersom jag slukat de gamla. Att läsa är avkoppling för mig, tycker det är skönt att kunna ha en liten "fantasivärld" i boken vid sidan av det verkliga livet, lite flummigt uttryckt. Inte för att jag har nåt i verkliga livet att fly ifrån, tvärtom, men jag tycker ändå det är lite småmysigt att få små inblickar i andra världar ibland.

 

Främst gillar jag romaner, men har även lyckats läsa några deckare emellanåt, även om jag aldrig riktigt känner samma dragning till personerna i en deckare som i en riktigt bra roman.

 

Just nu läser jag Deborah Spungens bok Inte som andra döttrar, eller som den heter på engelska "I don't want to live this life". Utan att spoila boken kan jag berätta att den handlar om Deborahs äldsta dotter Nancy och livet med denna dotter, som redan som baby var annorlunda. Deborah och hennes make Frank söker desperat hjälp för deras dotter, och får från början höra att det är något Nancy kommer växa ifrån, sedan att det är deras fel, och sedan, efter Nancys död, att hon förmodligen var schizofren. Nancy var mot slutet av sitt liv tillsammans med Sid Vicious från Sex Pistols, och det var även han som anklagades för hennes död. Senare har han även erkänt mordet men hävdat att det var en olyckshändelse. Sid dog några månader efter Nancy av en överdos.

Jag har läst lite mer än halva boken nu och den är väldigt bra och gripande. Läser den till och från jobbet på bussen. Vanligtvis kan jag inte läsa på bussen utan att bli åksjuk, men det är inga större problem med den här boken som är så gripande. Jag märker inte ens att jag åker buss!


Kommentarer
Postat av: jusefin

Ååh! Läste den där boken för typ ett år sedan eller nåt. Tror att jag läste ut den på två dagar, så jääääävla bra! Står i min bokhylla för "böcker jag aldrig kan läsa nog med gånger" haha. Förstår att du blir så gripen av den, den är verkligen grym :)

2011-02-21 @ 22:24:07
URL: http://jusefinlouice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0