Dag 03 - Mina föräldrar



Mina föräldrar heter Ingrid och Bernt Meissner. Mamma är född Påhlsson men bytte namn när hon gifte sig med pappa i mars 1983 (nio månader innan jag föddes!).

Mina föräldrar bor i Västerås och det var i Västerås de träffades när de gick på gymnasiet. De gick inte i samma klass men hade gemensamma bekanta och via dessa bekanta bjöd pappa in min mamma till en fest när dom var 16 år gamla, och på den vägen är det. Jag är ju också född och uppvuxen i Västerås, men flyttade till Luleå pga Magnus som fick jobb här.

Mamma har en lillasyster och pappa har en lillebror. Båda två är alltså, som jag, äldsta barnen i sina familjer. Mammas föräldrar och syster bor i skåne, där morfar kommer från. Pappas föräldrar bor i Västerås och hans bror bor i Stockholm (eller ja, Järfälla, en förort) med sin familj. Både mammas syster och pappas bror har två barn vardera, så jag har totalt 4 kusiner.

Mamma jobbar på handikappcentrum i Västerås och träffar dagligen personer med olika funktionshinder. När jag och min äldsta syster Malin var små brukade vi köra omkring i rullstolar på mammas jobb, utan en tanke på att det faktiskt kunde vara en nackdel att vara rullstolsburen - vi tyckte ju rullstolarna var skitkul!
Mamma är förnuftig och hälsosam, och har tränat flera gånger i veckan så länge jag kan minnas. Hon är rolig, aktiv, påhittig och social, och lagar helt underbar mat! Så säger väl alla om sin mamma, men om min mamma är det faktiskt sant! Hon har nog aldrig gett oss något hon inte lagat själv, hämtmat åt vi väldigt sällan som små, och om man äter middag hemma hos mina föräldrar så får man alltid något helt nytt, och något som mamma har lagat själv från grunden (ibland med hjälp av min pappa).

Pappa jobbar på Albert Bonniers bokförlag i Stockholm, och pendlar med tåg till Sthlm varje dag. Pappa är en kulturell prick som är väldigt duktig på musik och böcker (såklart, han jobbar ju med böcker), och han är poppis att ha i sitt lag i frågespel som tex TP. Pappa är väldigt glad och social, och har på senare år börjat träna mer också, precis som mamma.

Mina föräldrar bor då som sagt fortfarande i Västerås, drygt 90 mil söder om Luleå, där jag bor. Detta gör att vi inte ses så ofta som jag egentligen skulle vilja, men vi brukar ses 2-4 gånger per år. Senast var det mina föräldrar som hälsade på oss här i Luleå, men till jul ska jag och Magnus ner till dem för att fira jul. Ser sjukt mycket fram emot det! Jag längtar efter er mamma och pappa!! (Och såklart Josse också <3 )

Fotot överst i inlägget är taget 25 juli 2009 på mitt och Magnus bröllop, medans mina älskade föräldrar höll sitt gemensamma tal till oss. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0