Nytt försök

Min fina surdeg bubblar!
 
 
Ja, nu har jag ju gjort ett nytt försök med surdeg, och hittills känner jag mig mycket optimistisk! Surdegen har bubblat på mycket fint med vetemjöl och russinjäst (vatten som legat med russin några dagar, så russinen börjat jäsa). Misstänker att russinjästen kommer att ge en superfin smak på brödet jag ska baka på denna surdeg. Och den har varit så himla snäll med mig, bubblat från första början, me like! I morse när jag matat den så tackade den så mycket för maten genom att bubbla upp direkt (bilden ovan är tagen precis efter matningen). Så jag är supernöjd!
 
I morse matade jag surisen med sista matningen, och imorrn bitti är den klar att göra levain på, dvs en fördeg som jag sedan ska baka på. Mest troligt väntar jag dock några dagar med att baka på den, surisen bor nu i kylskåpet och ska matas 2ggr/veckan. Man ska då hälla ut en del, och sedan mata på. Det man häller ut kan då användas i brödbak, eller så kan man göra en ny surdeg på den, så att man har två :)
 
Fortsättning följer på denna sura resa :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0