I've done it!

 
Äntligen har jag lyckats baka ett bröd på surdeg! En surdeg jag gjort från scratch, och som har betett sig snällt mot mig hela vägen från russinjästen till färdigt bröd. Sååå nöjd! Det blev helt okej. Till konsistensen bra, den är rätt kompakt inuti vilket jag gillar. Hård skorpa, vilket är gott ibland. Dock är brödet rätt smaklöst, vilket jag tror beror på att jag hade i för lite salt. Följde inte heller receptet, hade tex dinkelmjöl fullkorn istället för dinkelsikt. Men men, det funkade ju ändå. Blev nog lite mörkare bröd än receptet avsett, men som sagt, det funkar.
 
 
Så småningom är jag dock sugen på att skaffa mig en hushållsassistent. Typ den här:
Vore ju inte helt fel. Men den kostar några tusenlappar, så det blir till att spara ihop i så fall. Men det vore guld att slippa knåda degen för hand, för den ska bearbetas typ en kvart i maskin alternativt minst dubbelt så länge för hand. Och att jag ska knåda en deg för hand i en halvtimme, det händer bara inte! Så tills dess att jag skaffar mig en fin liten assistent (hushållsmaskin, inte en person) så får brödet blir lite som det blir :)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Du får önska dig en hushålls assistent i julklapp av familjen, alt bidrag så du kan köpa dig en.

Svar: Jo, den tanken har faktiskt slagit mig. Det är bara det att det finns lite fler saker på min önskelista... :P
Anna Meissner

2012-10-03 @ 10:47:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0