DMAA förbjuds äntligen!

Äntligen förbjuds det amfetaminliknande preparatet DMAA, en substans som ingår i såkallade PWO, Pre-Workout-produkter. Det mest kända av dessa produkter är Jack3d, och syftet med dessa produkter är helt enkelt att ge den som tränar ett uppåttjack, så att man blir mer taggad och peppad och på så vis hoppas man få ut mer av sin träning. DMAA har sedan tidigare varit dopingklassat för tävling, men tillåtet på träning. Enligt livsmedelsverkets pressmeddelande som kom igår har biverkningar såsom förhöjt blodtryck, huvudvärk, kräkningar och stroke förekommit hos användare av DMAA.
 
För mig är det helt galet att personer som tränar och därför bör vara måna om sin hälsa och kroppens välmående, frivilligt äter preparat med sådana hälsorisker. Varför vill man fuska sig till en eventuellt höjd effekt av träningen, och varför vill man utsätta sin kropp för hälsofarliga ämnen? För mig handlar ju träningen först och främst om att jag ska må bra. Att jag får muskler som jag tycker är snygga är en bonus, men inget som för mig får ta över grundsyftet med träningen. Men människan är av naturen lat, och genvägar är alltid lockande. Mitt råd till alla är och förblir att äta en allsidig och varierad kost, det finns inget kosttillskott i världen som kan slå det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0