Blomster i september!

Pelargonblomster
 
 

Det börjar bli lite kyligt här uppe nu, framförallt om nätterna, så för några dagar sedan tog jag in de små pelargonsticklingar jag fick av min mor i somras. Det uppskattade de små sötnosarna jättemycket, för PANG så började de blomma. De fyra på bilden är de som slagit ut ordentligt, en femte (vit) är på G och den 6e (en häftig doftpelargon) verkar ha små knoppar på g inom kort. Jättekul att se hur de ser ut när de blommar, för det är ju inga vanliga Mårbackor jag har, utan mer späda skapelser.
 
Pelargoner ska ju övervintra ljust och svalt, men hemma hos mig finns inte den kombinationen. Svalt = mörkt. Så jag ska helt enkelt låta de stå i fönstret. En av de 6 pelargonerna jag har övervintrade faktiskt just så förra vintern, och trots att Jakob råkade ha av den så den bara var en tunn liten stam utan blad ett tag, så klarade den sig fint och är jättefin nu. Så förhoppningsvis klarar sig övriga också på samma sätt denna vinter. Vore lite roligt, eftersom övervintring verkar vara den stora utmaningen när det gäller pelargoner. Om de överlever vintern så ska de få stora fina krukor på altanen nästa sommar! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0