Das treningsverk

Älskar träningsvärk! Just idag känns det duktigt i triceps, och lite i axlarna, efter gårdagens pass. I morse körde jag och Jakob biceps och mage, så nu känns min överkropp ordentligt genomarbetad. Trevlig omväxling efter all rehab jag kör på benene. Bicepscurlen i den cable cross vi körde kändes rejält i mina stackars axlar. Är übersvag i axlarna, så alltid när jag tränar dom så får jag träningsvärk. Najs :)

Jag hörde förresten att det numera verkar finnas vetenskapliga undersökningar som visat att träningsvärk är små små små små skador på musklerna. Tidigare har man (vad jag vet) sagt att det är oklart vad det beror på, och att teorierna kring träningsvärken bara varit just teorier. Och den teorin jag tyckte verkade troligast var att träningsvärken berodde på slaggprodukter som ansamlats i musklerna. Den teorin tyckte jag passade in på att mer träning brukar lindra träningsvärken, att träningen som ju ökar blodcirkulationen då hjälte musklerna att transportera bort slaggprodukterna så kroppen kunde göra sig av med dem. Men ja, som sagt, så verkar det nu finnas belägg för att det istället är mikroskopiska små muskelbristningar. I så fall skulle väl dessa läka snabbare av att man tränade mera, vilket jag inte riktigt förstår... Men kroppen är ju lite konstig...

Idag slutar jag rätt tidigt från jobbet, och planen är att spendera eftermiddagen med att köra mc och bada! Wohooo!

Härlig strand i Spanien. Förmodligen inte lika varmt i vattnet hemma i Sverige idag... Brrr...

Kommentarer
Postat av: jusefin

Åh Spanien:( vill tillbaka!! Spännande det där med träningsvärken.. men oavsett vad det är så är iallafall en sak säker; det är skönt som faaaaaaan!

2012-06-30 @ 12:23:06
URL: http://jusefinlouice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0