Funktionell träning i naturen


Frontsquat med en trästock


En kompis till mig funderade över hur man kan träna styrketräning utan att gå på gym. Så vi gav oss ut och testade med stenar, stockar, bänkar och annat. Min tanke var funktionell träning, och det blev faktiskt riktigt bra. Exakt HUR bra den här sortens träning går beror ju på vad man hittar för lämpliga redskap. Just igår hittade vi en helt okej stock och en riktigt bra sten. Stocken hade gärna fått vara smalare men tyngre, och det blir ju lite svårt kanske att hitta. En skivstång i gymet är bättre lämpat för sådan träning, men det funkar ändå helt okej med en stock i de flesta övningarna. Det som blir svårt är ju tex marklyft och frivändning etc.


Jakob kör sving med sten


Stenen vi använde ersatte medicinboll och kettlebell i benböj och jättesving. Gick faktiskt väldigt bra, och var riktigt kul! Kan varmt rekommendera den här träningsformen för den som inte vill skaffa gymkort, eller som alternativ till den vanliga träningen.

Övningarna vi körde med trästock var:
torsonator
bröstpress
benböj
sittande rodd

Övningarna vi körde med sten var:
sving
tricepsrodd
utfallssteg med sten ovanför huvudet
utfallssteg med överkroppsvrid
axellyft (mindre sten/vikt)

Övningar utan redskap:
dips (på bänk)
sit-ups
armhävningar
plankan (både vanlig och på sida)
enbensböj
rygglyft
burpees

Kommentarer
Postat av: Ingrid Meissner

Snyggt jobbat o bra ide, snygga bilder också. Kram från mamma:-) som inte får tråna något o det behöver jag för att kunna så bra som jag vill. Du får hjälpa mig i sommar hoppas jag så jag kommer ing igen på allvar.

2011-06-04 @ 15:58:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0