Picknick!



Igår när jag jobbade på gymet så fick jag en picknickkorg av vaktmästar-Janne. Den var en av flera överblivna efter vårruset och eftersom jag jobbat lite med vårruset (packat kuvert med info och nummerlappar till löparna) så fick jag den. Den var packad med massor av smarrigt, och nu har jag provsmakat det på bilden. :)

Hälsofilen vanilj passion var, tvärtom vad jag trodde, skitgod! Jag gillade den skarp och kan absolut tänka mig att köpa mer sån fil i framtiden. Tycker kanske inte så söt fil passar till frukosten just, men till mellanmål med en god osötad müsli, absolut!

"Skogaholmisarna", brödet, har för högt innehåll av socker för att jag ska tycka att det är ett BRA bröd, men jag provsmakade det såklart ändå. Det var riktigt gott och mjukt, men det brukar söta bröd ju vara, så det var inte så förvånande. Jag hade kunnat köpa det enstaka gånger att ha som "gottebröd", men inte att äta dagligen till mellanmål osv, lite för sött för det...

Philadelphia grillad paprika gillade jag sådär, jag tycker inte det passar på mackan och skulle nog inte köpa den igen. Philadelphia getost och soltorkade tomater var helt klart bättre, men om jag skulle köpa någon philadelphia att ha på mackan skulle det nog vara den naturella. Denna smakade mest soltorkad tomat, lite Italienskt sådär, och det passar nog bättre på tex kex en fredagskväll eller liknande, än på mackan.

Lönnbergaskinkan var skitgod, salt och rökig och smakrik, precis så som jag tycker skinka på macka ska vara. Den rökta ingelstakalkonen var efter lönnbergaskinkan en besvikelse. Skivorna var tjocka och smaklösa, och skinnet runt varje skiva var för hård. Tyckte inte om den, och kommer inte köpa den.

Färskostpastejen med gurka var god för en leverpastej. Jag är inte så förtjust i leverpastej rent allmänt, men den här var faktiskt god. Kommer nog inte köpa den, eftersom jag normalt inte äter leverpastej, men som sagt, god för å va en "lepa".

Lithells nyhet "Barnens korvisar" är en del av en serie mat riktad mot barn, som Lithell beskriver som bättre mat än de charkprodukter som redan finns på marknaden. På framsidan av förpackningen står det "Hög kötthalt 56%" vilket jag inte tycker är så hög halt att man måste skryta om det, även om det är högre kötthalt än många andra korvar. Den smakar precis som vanlig grillkorv typ, god och mild. Lite roligt för barn att äta kanske eftersom det är små korvbollar, alltså typ tredjedelar av prinskorvar, som utgör korvisarna.

Morötterna var ungefär som vanliga minimorötter, dvs saftiga men totalt smaklösa. Gillar inte riktigt idén att göra snabb mat ännu snabbare. Varför kan man inte bara ta med en vanlig morot till sitt mellis? Varför måste de vara pyttesmå, färdigskalade och förpackade i pyttesmå plastpåsar?

Sist, men inte minst; chokladen. Detta är en favorit, 70% kakao är helt perfekt, inte för mycket så det blir starkt, och inte för lite. Jag gillar denna skarpt, och choklad kommer jag nog aldrig få nog av, så denna kommer finnas i mitt skafferi i framtiden, garanterat! Visste ni förresten att man inte "ska" ha choklad i kylskåpet? Fettet i chokladen läggs som i ett skikt utanpå chokladen och försämrar smaken. Personligen gillar jag dock när chokladen är sådär stenhård som den bara blir när den legat minst ett par timmar i kylen, så jag skiter faktiskt i det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0