Fräknar mitt i vintern!



Jaa, det får man om man som jag, blivit lätt galet beroende av att sola i solarium (och om man är en sådan som får fräkar såklart, det får ju inte alla). Jag tycker det är hur härligt och skönt som helst, och så blir man så himla läckert brun av det! På jobbet har vi jättebra solarium som är supereffektiva, man behöver bara sola i 12-15 minuter åt gången, istället för kanske 25-30 minuter som på vissa andra ställen. Man sparar alltså tid, och det är ju alltid praktiskt även om man inte har bråttom någonstans.

Följer man bara de råd om att sola solarium som finns så har det faktiskt flera positiva effekter att solariesola! Huden bildar själv vitamin D då den utsätts för sol- eller solarieljus. Nu på vintern är det ju väldigt ont om äkta solljus ute, särskilt här i norrland, och när man väl är ute så exponerar man inte gärna så stora delar av huden för solen pga minusgraderna. Att sola solarium är en god ersättning för den riktiga solen ur denna aspekt. Dessutom sägs det vara vetenskapligt bevisat att solarium har gynnsamma effekter på ämnesomsättningen, nervsystemet, hjärtat, blodcirkulationen och vår prestationsförmåga. Och åtminstone jag personligen känner mig otroligt pigg och fräsch när jag har solat. Smått beroendeframkallande alltså.

Däremot ska man aldrig sola så att man blir röd eller så att huden svider. Anpassa längden på soltiden efter din hudtyp och hur lätt du har för att bli bränd då du solar sommartid. Prova hellre för kort tid första gången än för lång tid, du kan ju alltid lägga dig på bädden dagen efter igen om du tycker det gav för lite första omgången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0