Nytt rehabprogram


Älskade, superjobbiga hamstring curls!


Tänkte då dela med mig av en liten uppdatering gällande min rehab, såhär efter bloggtorkan.

Jag fick ett nytt rehabprogram av min sjukgymnast Hanna på Life Center, och det innehöll ingen koncentrisk träning för framsida lår, men däremot lite roligare exentriska övningar, samt kompletterande träning för baksida lår, så jag inte blir så ojämnt stark. Min Hanna hon tänker på allt! <3

Jag ska fortsätta göra mina knäböj två gånger dagligen. Jag gör dem på den lutande kilen när jag har möjlighet på jobbet, annars bara på platt mark. När jag är ombytt till träningskläder kör jag den med kil i Smith-maskinen, dvs med högre belastning än när jag inte är ombytt, eftersom jag svettas som en tok av att köra i Smith-maskinen!

Mitt nya rehabprogram ska köras tre gånger i veckan, och där ingår knäböj i Smith-maskinen på kilen, sedan har jag knäböj i benpressmaskinen, och då använder jag båda benen då jag sträcker ut benen, men går ner sakta på ett ben i taget. 3x6 på varje ben.

Jag fick också en övning i bensparken, samma sak där, två ben när jag pressar upp ("sparkar") och ett ben långsamt ner. Men den övningen var mina knän inte riktigt redo för än visade det sig, fick skitont av att göra den, så jag avvaktar med den tills vidare.

Utöver dessa övningar fick jag då tre övningar för baksida ben; bäckenlyft, tåhävningar och hamstring curl på pilatesboll (riktigt rolig och jobbig övning!), och dom stärker ju inte knäna och min sena i sig, men kompletterar min rehab som annars bara är koncentrerad till framsida lår. Känns superskönt att köra sig helt slut i benen, för i alla dessa övningar tar jag ut mig så hårt jag bara orkar.

Förra veckan var jag sjuk och hade ont i halsen, så då blev det ingen rehab alls, men nu mår jag prima igen, och ska köra på ordentligt, särskilt med rehabträningen. Bensparken var, förutom smärtan förstås, en rolig övning, så jag ser fram emot att få såpass starka knän att jag pallar den också :)

Kommentarer
Postat av: Jusefin

Vad duktig du är som kämpar så hårt med rehaben! Det hade jag nog aldrig pallat, speciellt inte om den var så tråkig och jobbig... Hoppas det blir bättre snart så du kan börja träna ordentligt som du vill snart! Det förtjänar du :*

2012-06-19 @ 11:09:25
URL: http://jusefinlouice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0