Svar på kommentar om kosttips #1 - ät regelbundet

Fick en intressant kommentar på mitt inlägg igår om att äta regelbundet:

Postat av: Fantomen (Nicklas)

http://www.leangains.com/2011/01/better-blood-glucose-with-lower-meal.html

Intressant läsning!

2012-01-09 @ 19:26:15

Jag läste länken, och det ÄR helt klart intressant läsning, och det blir oftast väldigt intressant att läsa en duktig skribents tolkning av en studie som visar det han själv är övertygad om är sanningen, oavsett ämne.

Jag tvivlar inte på att studien han hänvisar till stämmer, det gör den säkert. Rent generellt ska man dock vara försiktig med att ta resultaten från en ensam studie för sanning. Rekommendationer ger man helt efter att flera studier på ett stort antal testpersoner visat på samma resultat. 

I studien som bloggaren hänvisar till så har man jämfört en grupp som åt varannan timme (6 måltider på 12 timmar) med en grupp som åt var 4e timme (3 måltider på 12 timmar), vilket är lite konstigt. Jag vet inte vem som förespråkar att man ska äta så ofta som varannan timme. Jag gör det inte. Jag skrev att man skulle äta ca var 3e till var 4e timme, och 4 timmar mellan måltiderna är precis vad författarna till artikeln kommer fram till i sitt resultat att man bör göra.

Jag har inte läst själva studien, och vet inte vilka resultat och jämförelser man gjorde utöver de som bloggaren i länken, men jag hade velat veta hur stora svängningarna i blodsocker var mellan de olika grupperna, vilket bloggaren inte skriver något om. Det som nämns är bara deras gnomsnittliga blodsockernivå, vilket är intressant, men inte som ensamt resultat. Att hålla blodsockernivån på en jämn nivå under dagen är fördelaktigt jämfört med att nivåerna varierar kraftigt från lågt till högt flera gånger varje dag. Att gå lång tid på fastande mage ger lågt blodsocker, men det i sig är ju inte hälsosamt. Vid ett för lågt blodsocker, som tex under fasta, börjar kroppen bryta ner sig självt, med restprodukter i kroppen som följd.

Det är alltså den jämna nivån på blodsocker jag är ute efter, inte att i snitt ha så lågt som möjligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0