Kosttips #3 - Ät en bra frukost


En bra frukost är tokviktigt!


Ja, detta är uttjatat, men frukosten ÄR faktiskt dagens viktigaste måltid! Vissa personer saknar totalt aptit på mornarna, och jag tillhör verkligen inte den skaran, men insisterar ändå på att alla bör äta något till frukost. Något litet men proteinrikt är såååå mycket bättre än inget alls! Du får igång kroppen på ett ovärdeligt sätt, och kroppen bränner rätt sorts energi istället för muskler. Hjärnan behöver också energi på morgonen för att komma igång, och det får den inte förrän du äter dagens första måltid. Utan frukost så hinner dessutom de flesta bli hungriga, trötta och griniga innan de äter lunch eller "morgonfikat" på jobbet, och det ökar risken för sötsug och för att godsaker lättare slinker ner. Så att hoppa över frukosten förlorar du på i längden!

Reklamfilmerna om frukost som ger energi handlar oftast om ganska sockerrika produkter, typ Kelligs Frosties som ska ge så himla mycket energi. Och visst ger de energi, men av fel sort! Sådan energi kommer snabbt, men den försvinner också snabbt, med lågt blodsocker, trötthet och sötsug på köpet. I undersökningar har man sett att frukosten påverkar blodsockernivåerna under hela dagen. Personer som åt olika frukost men samma lunch hade olika blodsockernivåer efter lunchmåltiden. Detta innebär att en bra och stabil frukost är jätteviktigt! Och vad är då en bra och stabil frukost? Jo, det är en frukost med hög proteinhalt och en låg halt snabba kolhydrater. Snabba kolhydrater påverkar blodrockret snabbt och mycket, vilket gör dig snabbt pigg, men lika snabbt trött, och då också sötsugen. Långsamma kolhydrater påverkar blodsockret långsammare, och du håller dig på en jämn energinivå under en längre period. Proteinet ger bra och långvarig energi, ser till att du bränner fett istället för muskler, och håller dig mätt längre.

Keso och ägg är bra att använda för att höja proteinet i frukosten. Jag brukar blanda keso i filen, eller ett ägg i gröten. Och istället för lingonsylt till gröten har jag frysta bär (blåbär och hallon) som jag blandar i den "råa" gröten innan jag micrar den. Supergott, och jag slipper allt socker som finns i sylten!

Snabba kolhydrater finns i tex socker (bakelser, godis, vissa hel- och halvfabrikat etc), vit pasta, vitt bröd (allt som innehåller mestadels vitt mjöl) etc.

Långsamma kolhydrater hittar du istället i fullkornsprodukter (ALLT mörkt mjöl är INTE fullkornsbröd! Ofta har man bara använt mörk sirap istället för ljus. Kolla innehållsförteckningen!), grönsaker, baljväxter (ärter, linser, bönor) etc.


Kommentarer
Postat av: Epp

Tack snälla Anna för att du tar dig tid att skriva inläggen om kost. Jag slukar de med hull och hår och har numera utsett dig till min kostexpert :) En fråga bara... Ägg i gröten?

2012-01-11 @ 22:16:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0