Hysteri


Säljande placering


Var på stan idag en sväng, eftersom jag behövde kika på nya byxor (dom gamla var för stora!). Hittade 2 par billiga och snygga, tajta jeans i rätt storlek på Gina Tricot (gillar deras billiga, tajta stretchjeans, som sitter snyggt OCH är sköna!), och lite roligt är att jag numera springer omkring i jeans med storlek 27 i midjan! JA det var ju stretch, men dom satt bra, inte för tajt så magen rann över.

Anyway, jag har ett tag varit nyfiken på Fredrik Pauluns bok LCHQ (Low Carb High Quality), och tog en sväng förbi Akademibokhandeln för att inhandla den. Den var inte direkt svår att hitta - direkt innanför butikens entré stod ett buffébord med böcker om olika kosthållningar och dieter. Det är väl egentligen inte så konstigt så här i januari när alla ska försöka infria sina nyårslöften, och samtidigt som jag tycker det är bra att många väljer att "ta tag" i sina liv, så är det ju lite sorgligt också, att det ligger så mycket pengar i att folk är missnöjda med sin nuvarande situation. Sådant får mitt hjärta att blöda lite extra, jag vill så gärna peppa, inspirera och hjälpa till! Det får jag ju faktiskt möjlighet till snart också, när jag ska hålla i föreläsningar för inaktiva studenter.

Men åter till bokbordet. Tyvärr var ju LCHF (som jag inte är så förtjust i) den vanligaste "dieten" som förekom bland böckerna. Pauluns LCHQ skiljer sig från LCHF eftersom man där visserligen drar ner på mängden kolhydrater till fördel för fettet, men Paulun betonar att det är viktigt att aldrig utesluta kolhydrater helt, och gör också skillnad på fett och fett - det handlar om kvalitet!

Sedan jag börjat läsa den artikelsamling av Paulun som följde med senaste numret av Fitness Magazine, så har jag börjat gilla Paulun mer och mer. Han har precis samma inställning som jag till dieter och kosthållningar, förespråkar samma saker och har en otroligt sund och förnuftig inställning till detta med mat. Pauluns egenuppfunna diet "Iso-dieten" består av lika delar fett, kolhydrater och protein, och är enligt Paulún en viktminskningsdiet. LCHQ består av mindre del kolhydrater, och är mer en livsstil än en diet (enligt honom själv), där kosthållningen ska kunna bestå livet ut, samtidigt som att man ska träna och må bra. Visst, LCHQ är säkert ett sätt för Paulún att försöka haka på LCHF-trenden, men han gör det på ett snyggt sätt, genom att ge sin egen version av en lågkolhydratkost, och jag tycker att hans bok är ett viktigt inslag i debatten kring vilken kosthållning som är bäst för oss.

Det slutade i alla fall med att jag köpte två böcker, dels LCHQ, och dels Ola Lauritzsons bok "Snabblagad GI - 100 rätter på 30 minuter". Jag håller (förstås) med Paulún om att GI inte är en fulländad kosthållning (eftersom den inte gör skillnat på bra vs dåligt fett), men det är ändå en fingervisning om en kosthållning som jag tycker är sund, och eftersom jag vill bli bättre på att laga sådan mat, och eftersom att jag snart ska utbilda studenter i att lägga om kosten och börja träna, så ville jag ha en sådan bok att "plugga" på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0