En kärleksförklaring


Nathan Sports underbara vattenflaska

Inför helgens vandring ville jag köpa en vattenflaska med spänne på, så jag kunde hänga fast den på ett enkelt sätt i ryggsäcken. Det blev en flaska från Nathan Sports, som är skitbra! Den har dels en krok/spänne (syns halvbra på bilden), och dels ett sugrör! Man behöver alltså inte hålla flaskan upp och ner för att få vatten, vilket var jättesmidigt under vandringen då jag hade en tung ryggsäck som vilade mot axlarna. Det hade jag inte ens tänkt på, men det var som sagt väldigt smidigt. Enkelt också under träningen, upptäckte jag i morse. Helt enkelt en sjukt bra vattenflaska som man kan köpa på Team Sportia. Me like :)

Under helgen så var det ju väldigt varmt och jag svettades konstant, så jag drack mycket vatten. Det var lätt att få i sig mycket vatten med en så bra vattenflaska! Nu, när jag åter är i vardagen igen, så har jag flaskan med mig på jobbet istället för min gamla, vanliga flaska. Vanan att dricka mycket verkar nästan sitta i från helgen, och att flaskan är så lätt och mysig att dricka ur gör inte att jag dricker mindre än vanligt, tvärtom! Nu svettas jag dock inte lika mycket som i helgen, så toabesöken blir fler :P 

Lite fakta angående att dricka mycket vatten
Man bör ju få i sig ca 2-3 liter vätska per dag, men det innefattar också vätskan i maten. Om man dricker för mycket vatten så belastas njurarna onödigt mycket, vilket dock sällan är ett problem för personer med friska njurar. Däremot kan det vara jobbigt att springa på toa hela tiden. En vanlig MYT är att man kan drabbas av inkontinens om man dricker stora mängder vatten och på så vis belastar urinblåsan genom att den fylls och töms ofta, men det stämmer alltså inte. Däremot finns det forskare i idrottsmedicin som menar att själva stressen det kan innebära att springa på toa jämt, kan orsaka inkontinens.

I det stora hela är det dock bra att dricka vatten och hålla igång njurarna. En hint är att kolla på kisset, om det är mörkt och luktar starkt behöver vi dricka mer. Är det ljusgult dricker vi lagomt. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0