Fettmätning!


Vågen TANITA mäter kroppssammansättningen

Idag har jag testat två olika typer av fettmätning. Min kollega Tomas, som är PT, hade jag sedan tidigare i veckan redan bokat tid med idag efter jobbet. Och medans jag jobbade så anlände den här fina TANITA-vågen, som mäter kroppssammansättningen, inte bara fett%. Så jag satte ihop vågen och följde anvisningarna och vägde mig.



Resultatet från TANITA

Mätningen på Tanita-vågen gav mig bland annat följande siffror:
vikt: 67,8kg
BMR: 1671kcal
Fett%: 15,9%
Fettmassa: 10,8kg
FFM: 57,0kg
TBW: 41,7kg
(förklaring av förkortningar längst ner i inlägget)


Jag fick också veta hur det skiljde sig mellan de olika kroppsdelarna. I Höger ben har jag tex mer fett än i vänster, samma sak med armarna. Har däremot mer muskler i vänster ben och i vänster arm jämfört med de högra. Minst fett har jag i "trunk", alltså mage, bål, rygg - där har jag 12,2% fett. Högst fett% hade jag i benen.


Efter jobbet, alltså bara en timme efter mätningen på Tanita-vågen, gjorde jag då en kalipermätning med Tomas. Kaliper är en liten dosa med en nypa på, och så ska man nypa på precis rätt ställen på kroppen för att få en mätning av hur stor andel fett man har i kroppen.


Tomas nyper med kaliper i triceps, magen och låret. Allt på höger sida av kroppen.

Jag var faktiskt lite nervös för att det skulle göra ont att mäta med kaliper, men det hade jag inte behövt vara. Det som nöp värst var Tomas när han nöp tag i huden för att kunna få något att nypa med kalipern i. Kalipern nöp väldigt snabbt, så det var ingen fara alls :) Fick ett papper på resultaten från det också.


Resultatet av mätningen med kaliper

Kalipern gav mig lite annorlunda svar. Här visade det sig att jag hade 15% fett i triceps, 13% fett i magen, och 15% fett i låret. Totalt kroppsfett 12,7%. Vid en andra mätning fick jag 14% fett i triceps, 12% fett i magen och 15% fett i låret, och då totalt 12,4% fett i kroppen.


Inte för att jag fick lägre siffror med kalipern, men jag tror att det är mer tillförlitliga siffror. Jag har lite svårt att tro att det går att få lika exakta resultat av vågen som med en kaliper som faktiskt är där och nyper. Men det kanske bara är min känsla, jag vet inte. Tanita-vågen ger ju däremot betydligt fler siffror, och det känns ganska skoj att få så mycket info om kroppen på ett litet kvitto.


Kan tilläggas att man brukar säga att normalt för kvinnor är ett kroppsfett på 20-30%, och för män 10-20 %. Att jag då har någonstans mellan 12,4 och 15,9% fett känns ganska bra. :)


BMR = Basal Metabolic Rate, dvs basalmetabolism. Det är den mängd energi jag gör av med på ett dygn om jag inte utför någon fysisk aktivitet alls.
FFM = Fettfri massa, dvs total vikt minus fett.
TBW = Total Body Water, alltså hur mycket vatten jag har i kroppen. Generellt har män mer vatten i kroppen pga större muskelvolym (och muskler består ju till största delen av vatten).


Kommentarer
Postat av: victoria

grymma resultat ju! vill också göra en sån mätning/vägning :D

2011-02-25 @ 22:11:07
URL: http://victoriaswellness.shapemeup.se
Postat av: jusefin

Sjukt intressant med sånt där ju! Jag mätte någon gång i somras när jag började träna på itrim, har för mig att jag oxå hade någonstans mellan 12-14% fett. Jag ska mäta mig en gång till i vår/sommar & se om det har blivit nå bättre! (hoppas det, haha)

2011-02-26 @ 19:28:59
URL: http://jusefinlouice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0