Välbefinnande

Mina djur betyder otroligt mycket för mig och för att jag ska må bra. Jag har för tillfället 8 kaniner, 2 hundar och ett akvarium. Idag har jag storstädat akvariet och planterat några nya växter åt dem och bytt ut gruset. Gruset jag hade innan var för stort tyckte jag, så jag bytte ut det mot ett mindre, och det blev jättefint! Sånt får mig att må jättebra.

Hundarna håller mig sällskap om dagarna, och så får jag massor med frisk luft såklart när jag rastar dom. När man kommer hem får man ett otroligt kärlesfullt bemötande av båda hundarna, och när jag vaknar på morgonen får jag ligga helt stilla för att det ska se ut som att jag fortfarande sover, om jag inte ska bli överöst med pussar av ungtiken. Behöver jag ens betona hur bra dom är för min hälsa?

Kaninerna jag har är inte riktigt lika sällskapliga som hundarna, men dom är sociala på sitt eget vis. De är renrasiga och jag avlar på och tävlar med dem, och det är otroligt häftigt att se ungarna utvecklas under uppväxten. Kaninernas nyfikna hälsningar och nöjda mumsande på hö får mig att mysa av välbefinnande.

Kost och motion i all ära, men man ska må bra i själen också, och här spelar mina djur en enormt stor roll. Hos andra är det såklart annorlunda, det finns de som tycker djur enbart är jobbiga och besvärliga och inte alls skulle må bra av att ha djur. Men alla har ju något som de gör som de mår bra av, en hobby eller liknande. Och det är viktigt att ha!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0