Dag 21 - Ett annat ögonblick

4 Mars 2001 var för många en helt vanlig måndag. För mig var det däremot min dittills största dag. Jag skulle ha uppkörning, eller "körprov" som det egentligen heter. Jag hade fyllt 18 år fyra månader tidigare, och kompisarna som tog körkort i samma veva var många. Det gick rykten om en särskilt hård trafikinspektör i Västerås (där jag ju tog mitt körkort) som kallades för "Kugg-Britt", för hon kuggade (underkände) så många.

Jag körde till vägverket med min körlärare som hette Anders eller Andreas eller nåt sånt. Han var nog nästan lika nervös som jag - jag var han första elev som skulle köra upp! Vi gick in och träffade trafikinspektören som presenterade sig som Maj-Britt. Det tog några sekunder innan det gick upp för mig att Maj-Britt måste ju vara "Kugg-Britts" riktiga namn! Jag hade fått Kugg-Britt!! Jag som redan var nervös blev jättenervös.

Jag ombads göra en invändig säkerhetskontroll av bilen som gick dåligt. När jag tex skulle testa handbromsen så rörde sig bilen istället för att stå still. Sedan åkte vi iväg och jag minns väldigt lite av uppkörningen. Minns en korsning jag vet att jag körde ut ifrån, och minns att jag fick parkera när vi kom tillbaka till vägverket och jag valde enklast möjliga parkeringen, och den minns jag gick bra.

Inspektören vände sig sedan mot mig och började rita upp en korsning på ett blankt papper. "Om du står i korsningen och ska vänster, och det mittemot dig står en bil som ska svänga höger, dvs in på samma väg som du. Vem har då förkörsrätt?".
"Den andra bilen" sa jag.
"Ja precis. Kör du så?" frågade hon, och lät sträng.
Tankarna skenade. Vaddå, hade jag missat högerregeln på min uppkörning? Högerregeln???
"Ja, gör jag inte det?" frågade jag.
Hon förklarade att jag missat det i den enda korsningen jag minns. Jag minns den nog just pga att hon pratade om det efteråt också. Men jag hade kört in på en väg med två filer och valt den vänstra, så bilen rakt framifrån hade kunnat svänga samtidigt och lagt sig i högra filen.
"Så du klarar dig ändå" sa hon.
Och jag tänkte "vaddå?"
Trafikinspektören började signera ett papper, och gav det till mig.
"Det här är ditt tillfälliga körkort tills du får det korrekta" sa hon.
Jag hade klarat min uppkörning! Inspektören klev ur bilen, och jag kastade mig bak i famnen på min körlärare som suttit i baksätet hela uppkörningen. Vi kramades och skrattade. Jag upptäckte de gigantiska svettfläckarna jag hade i armhålorna. Har nog aldrig varit så nervös förut i mitt liv... Min körlärare frågade om jag ville att han skulle köra tillbaka till körskolan och jag nickade. Jag bara skakade och kunde väl omöjligt köra bil i det tillståndet!

Det var ett häftigt ögonblick, jag kände mig väldigt vuxen, duktig och stolt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0